Klobouky slaví výročí Dráhy prezidenta Masaryka

VALAŠSKÉ KLOBOUKY – Valašské Klobouky vstoupily do týdne věnovaného oslavě 90. výročí Dráhy prezidenta Masaryka. Historické okolnosti jejího budování a otevření si mohou lidé připomenout už ve středu 22. srpna na výstavě o železniční trati a poté při promítání filmového dokumentu, oznámila serveru Zlin.cz mluvčí kloboucké radnice Lenka Zvonková.

Hlavní oslavy pak v sobotu 25. srpna pozvou na výlet parním vlakem i dobový program na valašskoklobouckém vlakovém nádraží.

„Výročí železniční trati oslavíme skutečně příhodně, slavnostními jízdami historického vlaku a také připomínkou prvorepublikové atmosféry. Srdečně zveme nejen všechny příznivce československých dějin a železnice, ale také širokou veřejnost,“ pozvala starostka Eliška Olšáková. „Vlak projede Dráhu prezidenta Masaryka hned dvakrát a při jeho odpolední cestě bude přítomen také první prezident se svými kolegy. Ve Valašských Kloboukách bude tyto vážené hosty i ostatní návštěvníky čekat přivítání s pestrým děním. Pokud by návštěvníci rádi podpořili náladu první republiky, mohou si vzít nějaké stylové doplňky nebo oblečení,“ poznamenala.

V sobotu ve 14 hodin proběhne u viaduktu pod vlakovým nádražím otevření naučného chodníku s pamětními pražci a vernisáž výtvarného workshopu na nádražní zdi. „Příjezdem vlaku v 14.50 hodin začne dobový program, ve kterém se mohou účastníci těšit na ukázky historických spolků, poštovní úřad, virtuální prohlídku Masarykova salónního vozu, výstavu železničářských artefaktů, řemeslný jarmark i stylovou prvorepublikovou hudbu,“ popsal místostarosta Martin Janík.

Návštěvníci se mohou na oslavy naladit už ve středu 22. srpna, kdy bude v 18 hodin v sále Staré radnice otevřena výstava o historii železniční dráhy ze Vsetína do Bylnice. Po její komentované prohlídce mohou lidé zavítat do kina Svět, kde v 19 hodin naváže projekce dokumentu Hledání ztraceného času, který se dráze věnuje.

„Dráha prezidenta Masaryka vznikala v letech 1924 až 1928 a její zbudování stálo 127 milionů korun československých. Technicky náročné dílo dlouhé bezmála 38 kilometrů po své trase propojilo třináct obcí, přičemž jej tvoří 67 tisíc pražců, 49 podjezdů, 8 nadjezdů, 5 viaduktů, 3 mosty a 2 tunely,“ přiblížil historik Petr Odehnal z městského muzea.