Hromádkovo Requiem zazní o víkendu v Kroměříži i v Malenovicích

KROMĚŘÍŽ, MALENOVICE – Dva koncerty, na kterých provedou skladbu současného autora Miroslava Hromádky, chystají o tamto víkendu zlínský pěvecký sbor Canticum Camerale a komorní orchestr z Kroměříže. O akci informovala server Zlin.cz vedoucí komorního sboru Jana Lukášová.

Příležitost přivítají ti milovníci vážné hudby, kterým se nepodařilo dostat se na premiéru této skladby. Zlínský římskokatolický kostel na Jižních svazích byl totiž vloni na podzim zcela zaplněný. Tentokrát se mohou lidé vydat buď v sobotu 25. května do kroměřížského chrámu Nanebevzetí Panny Marie, nebo vyrazit v neděli 26. května do kostela sv. Mikuláše v Malenovicích. Na obou místech začíná vystoupení ve čtyři hodiny odpoledne.

Loňská premiéra Hromádkova Requiem pro svor, sóla a orchestr byla podle Lukášové významným počinem nejen v rámci zlínského regionu, ale znamenala i přínos pro současnou hudební tvorbu v oblasti takzvané vážné hudby. To nakonec potvrdil i obrovský zájem a mohutný aplaus i nadšené ohlasy publika.

Canticum Camerale, těleso zaměřující se v posledních letech hlavně na starou hudbu. I tu si mohou návštěvníci obou vystoupení užít – při poslechu žalmů De profundis clamavi, Magnificat a Laudate pueri barokního mistra Adama Václava Michny z Otradovic.. Instrumentální doprovod svěřil Hromádka komornímu orchestru  z Kroměříže pod vedením Jiřího Kadavého. Sólové party zazpívají sopranistka Bedřiška Ponížilová, mezzosopranistka Martina Vlčková, tenorista Štěpán Binar a basista Miroslav Hromádka. Na cembalo doprovodí skladbu Jiří Šon.

Smíšený komorní pěvecký sbor Canticum Camerale se od svého založení sbormistrem Romanem Válkem v roce 1982 věnuje převážně dobově poučené interpretaci staré hudby z období Ars Nova, renesance a baroka a mimoto se také podílí na hudebních projektech Filharmonie Bohuslava Martinů ve Zlíně či Městského divadla Zlín. Velkou část své činnosti pod vedením sbormistra Eduarda Tomaštíka směřuje v posledních letech ke znovuuvádění děl staré, převážně barokní hudby vzniklé zejména na Moravě a která nebyla v novodobé historii interpretována. Kromě toho v roce 2010 sbor uvedl v premiéře Hromádkův opus Missa brevis (2010) pro sbor a continuo a jeho četná vyžádaná opakování na různých koncertech v regionu v průběhu následujících let svědčí o velké oblibě této skladby.

„Tento projekt znamená opět vybočení z našeho oblíbeného barokního žánru. Naskytla se nám ale jedinečná možnost jako prvnímu tělesu poprvé provést zcela nově napsanou duchovní skladbu našeho kolegy. To je myslím silný důvod k tomu udělat si malý výlet do současnosti,“ uvedla Lukášová.

Miroslav Hromádka, který nyní žije ve Vizovicích, vystudoval sólový zpěv ve třídě profesora Františka Hrabala na brněnské konzervatoři a už za dobu studia účinkoval v devíti operních inscenacích a dvou činohrách. Hostoval také jako sólista v opeře ND Brno. Po absolutoriu působil rok v Uměleckém studiu Ministerstva obrany v Praze a jednu sezónu v Národním divadle Moravskoslezském v Ostravě. Později se začal věnovat převážně interpretaci barokní hudby. Spolupracoval se soubory Capella regia musicalis, Musica Florea, Societas Incognitorum a dalšími. V roce 1988 ztvárnil titulní roli Imenea ve stejnojmenné opeře G.F. Händela v rámci hudebního festivalu Pražské jaro. Ze zdravotních důvodů však musel časem pěveckou kariéru opustit. V současné době učí Miroslav Hromádka na ZUŠ Zlín-Malenovice, věnuje se práci sbormistra a hlasového pedagoga a zpívá v komorním sboru. Řadu let působí také v ochotnickém divadle a hraje ve dvou rockových skupinách. Je autorem dvou úspěšných muzikálů, písňového cyklu pro děti, latinského duchovního opusu Missa Brevis a dalších drobných skladeb. Requiem z roku 2017 pro sbor, sóla a orchestr je jeho zatím posledním skladatelským počinem.

Vstupné na každý z koncertů je 120 korun pro dospělé, 70 korun zaplatí studenti a senioři, děti mají vstup zdarma.

 

×

Přehled denních zpráv na Váš e-mail

Odebírat novinky
x