Aktuální stav krajských silnic? Školní optikou za slabší trojku

Foto: ŘSZK
ZLÍNSKÝ KRAJ – Stav silnic II. a III. třídy ve Zlínském kraji je podle hodnocení nezávislé firmy nejlepší za posledních patnáct let. Celková „známka“ se zlepšila z loňských 3,32 na letošních 3,24, což odpovídá vyhovujícímu stavu.

Ředitelství silnic Zlínského kraje si objednává hodnocení stavu povrchu vozovek II. a III. třídy u nezávislé specializované firmy každoročně k datu 30. září. Na základě technických kritérií jsou vozovky podle rozsahu porušení zařazovány do pěti kategorií: 1 – výborný stav, 2 – dobrý stav, 3 – vyhovující stav, 4 – nevyhovující stav, 5 – havarijní stav.

Za poslední rok přibylo ve Zlínském kraji vozovek ve výborném stavu. Naopak výrazně se zmenšil podíl vozovek s hodnocením havarijní.

„Do oprav silnic investujeme nejvíce peněz v historii kraje. Letos jsme zahájili stavby za více než miliardu korun. Díky tomu se nám daří snižovat počty úseků, které jsou v havarijním stavu,“ říká náměstek hejtmana Zlínského kraje pro dopravu Radek Doležel.

Průměrná „známka“ hodnocení stavu povrchu vozovek silnic II. a III. třídy ve Zlínském kraji se na pětibodové stupnici zlepšila z loňské hodnoty 3,32 na letošních 3,24. Stav krajských silnic je tak aktuálně nejlepší za posledních patnáct let.

„Letos jsme dostali od Zlínského kraje včetně dodatečných posílení rozpočtu 390 milionů korun na investiční stavby a 162 milionů korun na neinvestiční plošné obnovy povrchů. Mohli jsme pro tyto účely čerpat také dotaci od Státního fondu dopravní infrastruktury ve výši 206 milionů korun a prostředky EU z Integrovaného regionálního operačního programu ve výši 62 milionů korun,“ uvedl ředitel ŘSZK Bronislav Malý.

V tomto roce probíhalo na silnicích II. a III. třídy ve Zlínském kraji 25 investičních staveb o celkové délce 34 kilometrů. Některé budou pokračovat i v roce 2025. Plošné obnovy povrchu kromě toho získaly silnice II. a III. třídy v celkové délce 77 kilometrů.

Výsledná „známka“ hodnocení stavu povrchu vozovek byla nejhorší v letech 2013 a 2014, kdy měla hodnotu 3,61. Od té doby se s drobnými meziročními výkyvy mírně zlepšovala až k současnému stavu.