Cestující se pomalu vracejí do trolejbusů a autobusů MHD

Ilustrační foto (Foto: Zlin.cz)
ZLÍN - Po prvotním šoku z koronavirové pandemie a v reakci na tvrdá ochranná opatření, která téměř vyprázdnila městskou dopravu, se už řada cestujících do trolejbusů a autobusů vrátila. Dopravní společnost Zlín – Otrokovice (DSZO) ujišťuje cestující, že udržuje ve vozidlech vysokou úroveň hygieny a že nemusejí mít z používání MHD obavy, serveru Zlin.cz to oznámil mluvčí DSZO Vojtěch Cekota.

Trolejbusy a autobusy MHD ve Zlíně a Otrokovicích jezdí od 16. března až do současnosti v pracovních dnech s omezením podle jízdních řádů pro prázdninový provoz (L+Z). V prvních dnech po vyhlášení nouzového stavu bylo vidět v trolejbusech a autobusech spíše jenom jednotlivce, pět šest cestujících ve vozidlech, občas jel vůz i zcela prázdný. Postupně však začalo cestujících opět přibývat a dnes už jsou ve voze leckdy zaplněna všechna sedadla. Znovu se v trolejbusech a autobusech objevují i cestující s dětskými kočárky.

„V souvislosti s rozvolňováním omezujících opatření v naší zemi očekáváme, že se budou lidé do městské dopravy vracet. Děláme vše pro to, abychom udrželi ve vozidlech MHD vysokou úroveň hygieny a aby se cestující neměli čeho obávat,“ řekl ředitel DSZO Josef Kocháň. Dopravce nepřestává denně při návratu vozidel do depa otírat dezinfekčním prostředkem všechna madla a plochy, kterých se dotýkají ruce cestujících. Přibližně jednou za týden projde každý vůz rovněž komplexní dezinfekcí přístupných i nepřístupných míst ozonem ze speciálních generátorů, které firma pro tento účel pořídila. Nejsou přístupné přední dveře a prostor v blízkosti kabiny řidiče a ve vozidlech se u řidičů neprodávají jízdenky. Očekává se, že i nadále budou cestující ve vozidlech MHD chránit sebe i druhé používáním ochranných roušek a zakrýváním dýchacích cest.

Přesná čísla o poklesu tržeb v kritickém období budou známa až po skončení měsíce. V přibližném srovnání se tržby z jízdného snížily po nástupu koronavirové pandemie přibližně na 25 – 30 procent běžné skutečnosti. K dispozici pro porovnání je údaj o prodeji SMS jízdenek. Z původního počtu cca 600 SMS jízdenek za den došlo k poklesu jen asi na 200 kusů. Od té doby se však již denní prodeje SMS jízdenek zvedly zhruba na 400 kusů.

„Přepravní kapacita našich vozů s prázdninovým omezením je stále dostatečná a cestující nemusejí mít obavy, že by se v nich tlačili. Při dalším nárůstu poptávky po službách MHD samozřejmě počítáme s návratem provozu do původního rozsahu pro běžné pracovní dny,“ sdělil ředitel Kocháň.