Dnes je Evropský den linky 112

Odbavení hovoru na tísňové lince. Foto: HZS ZK
ČESKÁ REPUBLIKA - Dnes, tedy 11. února 2024 si Evropané připomínají již tradičně Evropský den linky 112. Prostřednictvím tohoto jednotného evropského čísla tísňového volání se mohou lidé v nouzi dovolat pomoci záchranářů, a to ve všech státech Evropské unie.

Tento den byl oficiálně prohlášen za „Evropský den linky 112“, aby se zvýšila povědomost občanů EU o jednotném evropském čísle tísňového volání 112. Stalo se tak 1. 2. 2009 po podepsání společné deklarace Evropské komise, Evropského parlamentu a Rady EU.

Mezinárodní tísňové číslo 112 je jedním ze čtyř tísňových čísel na základní složky Integrovaného záchranného systému (IZS), které v České republice funguje. Mezi základní složky IZS patří hasiči, policie a záchranná služba. Příjem tísňové zprávy zpracovávají příslušníci Hasičského záchranného sboru ČR, a to také v anglickém a německém jazyce. Někteří operační technici Telefonního centra tísňového volání (TCTV) 112 – hovoří také rusky, polsky, italsky, španělsky, maďarsky nebo francouzsky. Linka je nepřetržitě dostupná ze všech telefonních sítí už od roku 2003. V případě vytížení všech pracovišť příslušného krajského centra dojde k přelivu volání na volného operátora dalšího kraje. Ten, kdo je v tísni, je tak vždy odbaven.

Oproti předchozímu roku se ve Zlínském kraji v roce 2023 navýšil počet volání na tísňovou linku 112 o 48 141 hovorů, na tísňovou linku 150 přibylo 3 914 hovorů. Celkový počet volání se zvýšil o 52 055 hovorů. Statistickým průměrem z výše uvedeného vyplývá, že každý den odbaví operátoři 437 tísňových hovorů, což představuje v průměru 1 hovor každé 3 až 4 minuty.

Od roku 2022 je v ostrém provozu i příjem tísňových SMS pro zdravotně znevýhodněné spoluobčany. V roce 2023 bylo na základě SMS oznámení zpracováno celkem 23 událostí.

Tísňové volání 112 není dostupné pouze z mobilních telefonů a pevných linek. Je možné ho vytáčet také prostřednictvím systému tzv. eCall, který je od dubna 2018 povinně součástí výbavy nově prodávaných automobilů v Evropské unii. V případě vážné dopravní nehody provede systém automatické spojení na tísňovou linku 112. Posádka automobilu může eCall vytočit i manuálně. Kromě fónického spojení, které z důvodu zranění není možno vždy využít, se přenášejí do systému data o poloze vozidla, času dopravní nehody, směru jízdy a identifikaci vozidla.

Rovněž chytré hodinky spojené se smart telefony mají funkci emergency call, který při aktivaci této funkce automaticky vytáčí tísňovou linku 112 v případě pádu či dopravní nehody. Apelujeme na občany, aby při náhodném vytočení linky 112 ať už z telefonu, z auta nebo z hodinek nezmatkovali, ale operačnímu technikovi sdělili, že jde o omyl. Usnadní tak spousty práce a času operačnímu technikovi, který i tento hovor musí prověřit, zda se nejedná o volání v tísni.

Tísňové volání funguje:

• nepřetržitě,
• pro všechny občany,
• na celém území,
• bezplatně,
• ve všech telefonních sítích, a
• ze všech koncových hlasových zařízení telefonních sítí.

Zobrazit fotogalerii >>

×

Přehled denních zpráv na Váš e-mail

Odebírat novinky
x