Pomůže dotace od ministerstva
„Díky štědré dotaci od ministerstva kultury a významné podpoře ze strany společnosti Aircraft Industries se renovaci, u níž se počítalo s dokončením až v roce 2027, podaří zvládnout ještě v tomto roce,“ pochvaluje si ředitel muzea Martin Hrabec.
Dotace ve výši 423 000 korun pochází z programu pro ochranu movitého kulturního dědictví a má sloužit pro ochranu exponátů před nepříznivými vlivy prostředí. Muzeum díky ní dopřeje letadlu nový kabát, který by jej měl pomoci zachovat i pro příští generace, a zároveň mu vrátí podobu, v jaké přibližně před šesti desítkami let naposledy létalo.
„Jde o výrazné akrobatické zbarvení, které je, troufáme si říct, velmi atraktivní. Kombinuje tovární zelenošedou kamufláž s rudými pruhy a doplňky. Takže se návštěvníci mají rozhodně na co těšit,“ říká tajemník historické komise muzea Lukáš Skládal.
Na řadě jsou konzervační zásahy
S opravami exponátu začali muzejníci už v minulém roce v rámci první etapy projektu. I na tu jim ministerstvo přispělo, a to částkou 260 tisíc korun. Letadlo už odborníci ve spolupráci s Aircraft Industries například zbavili starých vrstev laku a připravili jej na další konzervační zásahy. Ty jsou na řadě nyní.
„Během jara jsme na letadle prováděli menší zásahy, které nebyly finančně náročné. Nyní, když máme zajištěno vše potřebné, se můžeme pustit do projektu opět naplno, včetně nového laku. Jsme za pomoc ministerstva i dalších partnerů velmi vděční, bez nich by byl tento projekt jen obtížně proveditelný,“ dodává Hrabec.
Jeden z nejstarších a nejcennějších exponátů
Letoun C-11 výrobního čísla 171721 patří mezi nejstarší exponáty Leteckého muzea v Kunovicích, a to jak rokem výroby, tak svým zařazením mezi sbírkové předměty. Vyroben byl v kunovické letecké továrně v roce 1956 a následně sloužil u československé armády, kde byl mimo jiné součástí tříčlenné armádní akrobatické skupiny.
S příchodem šedesátých let se ale armáda rozhodla stroje C-11 vyřadit a důchod se nevyhnul ani tomuto konkrétnímu exempláři, který na několik let skončil odstavený v Leteckých opravnách Trenčín. Tam jej také v roce 1975 objevili kunovičtí muzejníci a odvezli jej zpět do města, kde vzniklo.
„Toto letadlo je pro Kunovice velmi důležité. Jde o první typ letounu, který se tu vyráběl skutečně masově. Jsme proto rádi, že po 50 letech od chvíle, kdy k nám do muzea tento exemplář dorazil, mu můžeme dopřát takovouto péči,“ uzavírá Hrabec s tím, že letoun chtějí muzejníci vystavit příští rok.