Stávající karty skončí. „Všechny dosavadní elektronické karty dopravců přestanou k 1. lednu 2021 platit, nahrazeny budou novými bezkontaktními čipovými kartami. Ty budou sloužit jednak jako elektronická peněženka, při jejímž použití získá cestující slevu 4 koruny z nástupní sazby, ale i jako nosič dlouhodobých časových jízdenek,“ uvedl Vandík.
Podle náměstka hejtmana Pavla Botka bude možné vyřídit si nové karty přes e-shop nebo kontaktní místa. Jejich seznam kraj zveřejní. „Přímo přes e-shop si lidé budou moct kartu nejen objednat, ale následně i dobíjet či v případě ztráty zablokovat,“ uvedl Botek, který má na starost dopravu.
V rámci takzvaného rodinného účtu bude navíc jedna osoba v rodině moct spravovat i karty jejích ostatních členů a mít při tom přehled o využívání karet a jejich vyúčtování. „Objednávkový systém bude v provozu zhruba od listopadu a vyřízení kartičky potrvá zhruba 14 dní, určitě se vyplatí to neodkládat. Těm, kdo to nestihnou, nicméně umožníme zakoupit dočasný papírový kupon na nezbytnou dobu. Doporučujeme průběžně sledovat facebook či twitter Integrované dopravy Zlínského kraje,“ doplnil Vít Šumpela, vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu.
Od 1. ledna 2021 bude cestující na území Zlínského kraje pro svoji cestu potřebovat jen jeden jízdní doklad bez ohledu na počet přestupů. Například při cestě z Huslenek do Zlína bude muset přestoupit ve Vsetíně na autobus, ale bude mu stačit pouze jedna jízdenka, kterou zakoupí již při svém nástupu v Huslenkách, a to buď u řidiče v autobusu, nebo u průvodčího ve vlaku. Po přestupu ve Vsetíně se prokáže již jen touto jízdenkou a dojede s ní až do Zlína.
Podle kraje bude další velkou výhodou zejména pro nepravidelné cestující možnost platit při koupi jízdenky bezhotovostně, tedy platební kartou, chytrým telefonem, chytrými hodinkami, a to i v těch linkových autobusech, kde to v současné době možné není.
Podle kraj je novinkou i zavedení časového jízdného i pro jednorázové cesty. „Kromě klasické kilometrické jízdenky vázané na konkrétní cíl, jak je tomu dnes, si totiž bude možno nově zakoupit také časovou jízdenku na 30 nebo 90 minut, bez omezení počtu zón a určení cílové stanice. Tento systém tedy bude založen na stejném principu, který běžně funguje v MHD. Lidé využívající veřejnou dopravu si tak budou moci sami vybrat, který typ jízdného jim více vyhovuje,“ uvedl Vandík.
Časové jízdné pro pravidelné cestující bude buď sedmidenní, nebo třicetidenní. Vázané bude na konkrétní trasu, například Kroměříž – Zlín, Uherské Hradiště – Uherský Brod a podobně. „V rámci této trasy bude dovoleno použít libovolnou kombinaci spojů jako například autobus a vlak. Pokud si někdo nestihne vyřídit čipovou kartu včas a bude přitom chtít časové jízdné využívat, může si u řidiče zakoupit časovou jízdenku v papírové podobě,“ dodal Vandík. Dále se připravuje i jednodenní turistická jízdenka, s níž bude možno cestovat celý den po Zlínském kraji veřejnou dopravou bez omezení.