Lávka přes řeku Moravu v Kroměříži bude kvůli opravě opět uzavřená

Foto: MěÚ Kroměříž
KROMĚŘÍŽ - Pracovníci brněnské společnosti Mitrenga - stavby začnou opravovat povrch lávky přes řeku Moravu v Kroměříži v pondělí 7. září. Práce potrvají zhruba dva měsíce a vyžádají si náklady asi 8,7 milionu korun, server Zlin.cz o tom informoval mluvčí města Jan Vondrášek.

„Již před dvěma lety jsme avizovali, že po statickém zajištění lávky bude následovat obnova jejího povrchu. Museli bychom ji provést, i kdyby se práce na zajištění statiky lávky neuskutečnily. Je to součást údržby, která má prodloužit životnost lávky,“ uvedl starosta Jaroslav Němec.

Město o nutnosti opravy povrchu lávky informovalo již v roce 2018. „Uzavření lávky není příjemné, ale věřím, že občané jej přijmou s pochopením, za což jim děkuji,“ dodal Němec.

Projekt na statické zajištění lávky, které město realizovalo loni, vypracovali odborníci ze stavební fakulty Vysokého učení technického (VUT) v Brně. Náklady činily zhruba sedm milionů korun. Podle Ladislava Klusáčka, který vedl tým odborníků VUT, je následná oprava povrchu zásadní pro zamezení zatékání, které by lávku zásadně poškozovalo. „Po ní lávka bude sloužit občanům Kroměříže dalších několik desítek let,“ upřesnil Klusáček. Podle vedoucího odboru služeb Lamberta Hanzala se v těchto dnech uskutečnil monitoring lávky. „Prokázal, že statické zajištění novými externími kabely je účinné a že se lávka nachází ve stabilním stavu,“ dodal Hanzal.

Na sociálních sítích přesto někteří občané stále zpochybňují rozhodnutí města lávku opravit. Raději by ji zbourali a postavili novou. Takové rozhodnutí učinilo vedení Nymburka ve Středočeském kraji. Náklady na tamní lávku podle tiskové zprávy radnice přesáhnou 135 milionů korun, stavba ještě nezačala. „Lávka v Nymburku je sice oproti kroměřížské delší, ale i tak lze náklady na stavbu nové lávky v Kroměříži odhadovat nejméně na 50 milionů korun. Naše opravená lávka navíc už lidem slouží od loňského dubna a po nynější opravě za dva měsíce opět sloužit bude,“ doplnil Němec.

Podle Klusáčka nebyla kroměřížská lávka v havarijním stavu tak, jako byla podle zveřejněných údajů lávka v Nymburku. „Oprava lávky pro pěší v Kroměříži se tedy jeví jako rozumné i ekonomické rozhodnutí,“ uzavřel Klusáček. Podle něj nebylo možné z technických důvodů zároveň provádět statické zajištění a opravovat povrch lávky. „Také načasování oprav není náhodné. S ohledem na možnou rozpínavost lávky není vhodné povrch opravovat za vysokých ani za nízkých teplot. Podzimní či jarní měsíce jsou tak pro tuto opravu naprosto ideální,“ vysvětlil odborník z VUT Brno.

Lávka pro pěší v Kroměříži byla postavena v roce 1984. Je dlouhá 76 metrů, délka nosné konstrukce lávky je 63 metrů.