Letecké muzeum získalo cenný exponát od brněnské společnosti Primis, která operuje z letiště v Hradci Králové.
„Pro nás jde o velmi cenný exponát, a to hned z několika důvodů. Především je to vůbec první západní letadlo v majetku muzea. Zároveň je zajímavé i tou fotogrammetrickou úpravou. My už v muzeu jedno takové letadlo máme, je to Avia Il-14 FG. To je ale výrazně starší a větší letadlo. Návštěvníci tak budou moci hezky porovnat, jak se ten obor vyvíjel,“ vysvětluje ředitel muzea Martin Hrabec.
Transportu letounu se ujali profesionálové ze společnosti Gruber Logistic, kteří dříve přepravili do Kunovic i Naganský expres či další stroje. „Velmi důležitá je pro nás také podpora ze strany společnosti Aircraft Industries, která nám pro kompletaci letounu před vystavením v expozici muzea poskytne potřebné zázemí,“ dodává Hrabec.
Prototyp Cessny 402 poprvé vzlétl v roce 1965. Letoun umožňoval přepravu až devíti cestujících nebo nákladu. Do roku 1986, kdy výroba skončila, bylo postaveno 1 540 těchto letadel.
„Tento konkrétní stroj, označený dnes OK-GEO a vyrobený v roce 1975 v USA, létal až do začátku nového tisíciletí v Německu, kde sloužil například ke každodenní přepravě zásilek mezi Frankfurtem a Anglií,“ informovalo Letecké muzeum v Kunovicích na svém webu.
V roce 2002 letoun odkoupila česká firma Geodis a nechala jej přestavět na fotogrammetrickou verzi se dvěma otvory pro fotografování, do nichž bylo možné zasadit analogové i digitální kamery nebo například přístroj pro mapování s pomocí laserového paprsku neboli LiDAR. Kromě nich se letadlo vyznačuje také přídavnými nádržemi pro zvětšení doletu.
Letoun sloužil k leteckému snímkování až do roku 2015. Kromě Česka létal také nad sousedními státy, ale třeba i nad Francií, Lucemburskem, Lotyšskem, Rumunskem, Itálií, Albánií, Srbskem, Chorvatskem nebo Slovinskem.
„Na konci své kariéry už ale nedokázal pojmout rozměrnou optiku moderních fotoaparátů a následně skončil jako zdroj náhradních dílů,“ uvedlo závěrem muzeum.