Marek Maňur z Kroměřížska je prvním vozíčkářským instruktorem v republice

Foto: Marek Maňur
KROMĚŘÍŽSKO - Marek Maňur z Drahlova u Kroměříže se stal prvním vozíčkářským instruktorem leteckého výcviku. Jeho první žák nedávno úspěšně složil zkoušku.

Před 21 lety utrpěl Marek Maňur z Drahlova u Kroměříže vážnou nehodu při paraglidingu. Těžká zranění se ho snažila upoutat na vozík, touha dostat se zpět do vzduchu však byla silnější. Svého životního snu se proto nevzdal a i přes svůj handicap stále mění dvě kola za křídla a dívá se na svět z ptačí perspektivy.

„V roce 2015 jsem se v Praze v Letňanech zúčastnil semináře o létání vozíčkářů a z toho postupně vyplynul počátek toho našeho létání tady v Čechách,“ řekl Marek Maňur.


Marek se tak stal vůbec prvním pilotem vozíčkářem v republice. Protože ale chtěl řady vozíčkářských pilotů rozšířit, rozhodl se sám stát instruktorem. Tím tak získal další prvenství jakožto první vozíčkářský instruktor leteckého výcviku. Tomu však předcházela speciální úprava ovládání letadla.


„Nejmarkantnější rozdíl oproti klasickému letadlu je v tom, že směrové kormidlo, které se u klasického letadla řídí pedály, ovládáme pákou. Ne že bychom na pedály nedosáhli, ale protože neovládáme dolní končetiny, tak na pedály zkrátka šlapat nemůžeme,“ přiblížil systém pilotování sympatický letec.


Stejně jako v autoškole má pilot – instruktor možnost reagovat v krizových situacích a převzít od svého žáka ovládání.

Občas se stane, že pilotní žák při výcviku zamrzne, prostě v nějaké stresové situaci ztuhne, protože těch činností a podnětů je ze začátku poměrně hodně. Takže já musím mít ovládací sílu větší. Buď se používá šoková metoda, kdy toho člověka třeba nějak praštíte po hrudníku, nebo musíte mít páku delší než on, abyste měli větší sílu. To ho pak nemusíte mlátit,“ vysvětlil s úsměvem Marek Maňur, jehož první žák nedávno úspěšně složil pilotní zkoušku.

Svůj letecký sen si můžete splnit i vy, a to na modelu letadla Tecnam P92 Echo. Jedná se o letoun, který je velice tolerantní k pilotním chybám a má dobré letové vlastnosti.

Zobrazit fotogalerii >>