Tak vážený pane znalče víceoborový, tohle je vaše profese, nikoliv jen koníček. Jak představíte berlínský veletrh ITB?
Jednoduše řečeno, jde o obří třídenní akci, opravdovou světovou špičku. Společně s podobným setkáním v Londýně jde o největší veletrh cestovního ruchu na světě.
Což můžete dokumentovat například?
Například počty. Sjelo se sem na 5 500 vystavovatelů ze 170 zemí, návštěvníků za tři dny kolem 100 000.
Jak si takový veletrh představit, jaký je vlastně jeho rozsah?
Jsou tady prezentace snad všech zemí světa. Národní a regionální turistické organizace, cestovní kanceláře a agentury, letecké společnosti, hotelové řetězce, technologické firmy, nu a, tak jako v našem případě, lázně.
Jak početná je v tomto případě česká účast?
Lázně Luhačovice vystavují v české expozici, kterou zaštiťuje agentura Czech Tourism. V rámci expozice asi dvacet vystavovatelů. Tedy třeba regiony, města, hotely, lázně a tak dále.
Jaká je osobně vaše pracovní náplň?
V průběhu celé akce máme domluvena jednání s našimi partnery. S potěšením ale konstatuji, že zájem o Luhačovice mají i další účastníci veletrhu. Důležitou součástí veletrhu jsou také prezentace trendů v cestovním ruchu. Mimo jiné nových technologií.
Tedy také umělá inteligence neboli AI, jak se prosazuje v tradičním oboru cestovního ruchu?
Jestliže loni převládaly prezentace sociálních sítí, dnes naprosto dominuje AI. Prolíná se všude, v automatizaci rezervací, optimalizaci nabídek, doporučování destinací, zpracování dat, zjednodušení administrativy. Úplně mění způsoby, jak lidé cestují. Myslím, že je to velmi poučné a na delší vyprávění.
Na veletrhu se svět určitě prezentuje například po gurmánské stránce…
Hodně zajímavé i v tomto směru. Zdaleka nelze stihnout všechno. Jen pro zajímavost ze stánků jednotlivých zemí. Zelená káva ze Saudské Arábie, sladkosti z Turecka, italská zmrzlina, místní likéry, exotické míchané drinky, mimo mnoha jiného ukázky přípravy typických pokrmů třeba z Ekvádoru.
Aha a co Česká republika v tomto směru?
Do naší expozice by se větší gastronomická nabídka nevešla, takže hlavně skvělé pivo jedné světové značky. To je nejlepší na světě.
Poslední otázka, jste sám nalákán prezentacemi, třeba pro rodinnou dovolenou?
Nepřehlédnutelnou prezentaci tady má Albánie, ta je mimochodem hlavním partnerem celého veletrhu. Takže krásné čisté moře, hory, nedotčená příroda ve vnitrozemí. Myslím, že půjde turisticky hodně nahoru.