Explicit
Explicit

Pět koní a hříbě v životní velikosti. Výtvarnice Eva Zezula stvořila další mimořádnou scénu

Výtvarnice Eva Zezula stvořila ve Slováckém divadle další mimořádnou scénu. Foto: Slovácké divadlo, Kuba Jíra
UHERSKÉ HRADIŠTĚ - Výtvarnice Eva Zezula a režisér Dodo Gombár jsou sehraný tým. Pracovali spolu už mnohokrát a v posledních letech mohli návštěvníci Slováckého divadla obdivovat jejich symbiózu třeba při muzikálu Jesus Christ Superstar nebo klasice v moderním hávu Cyrano z Bergeracu. Další výsledek jejich spojení obdivovali premiéroví diváci minulou sobotu v muzikálu Masaryk.

Dodo řekne slovo a Eva už ví

Dodo mi nechává volnou ruku. Až tak, že někdy vytvořím samostatný koncept, kterým se on následně inspiruje. Většinou se ale vždy setkáváme hned u zrodu inscenace a koncepci vytváříme společně. A slyšíme na sebe náramně. Třeba u Masaryka řekl Dodo slovo kůň a já už vím, co mám dělat, a vymýšlím scénografii podle toho,“ prozrazuje respektovaná výtvarnice.

Kůň jako hlavní symbol

A právě symbol koně v muzikálu Masaryk hraje velkou roli.

„Koně byli velkou Masarykovou vášní, sám se v životě velmi upínal na jednoho svého oblíbence jménem Hector. A tak jsme si ho zvolili za hlavní symbol, který vévodí scéně. Původně jich mělo být osm, stejně jako obrazů z Masarykova života, které se na jevišti odehrají. Ale protože by se nám nevešli na scénu ani do rozpočtu, museli jsme to trochu zredukovat,“ usmívá se Eva Zezula. „Nakonec nám z toho vyšlo pět koní plus hříbátko, dohromady šest, což bylo i oblíbené číslo prezidenta Masaryka,“ doplňuje Eva Zezula.

Koně však na scéně neplní pouze funkci zvířete typického pro prvního československého prezidenta – různě se s nimi pracuje a dotváří atmosféru.

Například na začátku jejich těla tvoří jakousi abstraktní krajinu, ale pak se zase změní na stádo koní,“ popisuje Eva Zezula. Každý kůň má svou vlastní barvu a tou přináší na jeviště i náladu a emoci. „Vyjadřují radostné soužití, radost ze života, smutek, skepsi. Třeba růžový v dětství, šedý v dospělosti,“ pokračuje výtvarnice.

Pro herce je to velká kláda

Eva Zezula stvořila i kostýmy pro osmičku herců, kteří se na jevišti vystřídají v rolích Masaryka. Zvolila jednoduchý základ, vycházející z dobové módy, které oživí výstižné detaily a stylizace.

U Masaryka nemáme příliš možnost kompletně převlékat kostýmy, takže jsem musela zvolit různé náznaky a zkratky, jako je přehození kožešiny nebo výměna střevíčků. Ale ta hudba stále tak valí dopředu, že na to herci vůbec nemají čas,“ naznačuje Eva Zezula.

Svým hereckým kolegům skládá velkou poklonu.

Je to taková masa textu, který se musí naučit. Do toho se učí choreografii, korepetují, a ještě mají hrát? Je to obrovská kláda, klobouk dolů,“ uzavírá Eva Zezula.

Zajímá vás kulturní dění v našem regionu? Více zpráv najdete na našem webu.