Silničáři vyzývají řidiče k opatrnosti. „Výtluků je na silnicích letos hodně. Platí úměra, že když je silnější zima, častější střídání teplot, opakované zamrzání a rozmrzání vody, o to více je povrch vozovek po zimním období narušen a o to více oprav výtluků bude vyžadovat,“ řekl ředitel Ředitelství silnic Zlínského kraje Bronislav Malý.
Nákladnější zima znamená pro silničáře i potřebu více peněz na odstraňování výtluků po zimě. Letošní leden a únor daly silničářům zabrat. Nejnutnější opravy výtluků začaly už během zimního období. Silničáři při nich používají takzvanou studenou asfaltovou směs. Je dražší než horký materiál a trvanlivost takové opravy je kratší.
Proto se převážná většina výtluků opravuje až po zahájení provozu obaloven živičných směsí horkým materiálem. „Postup je podobný jako při zhotovování zubních výplní. Odfrézuje se narušený povrch vozovky v bezprostředním okolí kazu, vyplní se horkou živičnou směsí a zhutní se silničním válcem. Při vyšších denních teplotách se může používat i takzvaná trysková metoda opravy výtluků. Do vyčištěných výtluků se nanáší směs asfaltové emulze a drceného kameniva,“ uvedli silničáři. Takto zaplněné výtluky se zhutní a zpevní až následným silničním provozem a působením ultrafialového slunečního záření.
Lokální vysprávky, jak se v silničářské terminologii opravy výtluků a drobnějších poruch vozovek nazývají, probíhají od jara podle pořadí důležitosti jednotlivých silnic. Musí tomu však předcházet úklid vozovek po zimě, kdy se z vozovek odstraňují zbytky inertních posypových materiálů, ale i jiné nečistoty z příkopů. Také se případně upravuje silniční zeleň, aby neohrožovala projíždějící vozidla.
Úklid vozovek již je v těchto dnech v plném proudu. „V několika posledních letech, když byly mírné zimy, výtluků na silnicích tolik nebylo a mnozí řidiči si na to jistě zvykli. Letos je situace náročnější. Prosíme řidiče, aby důsledně respektovali přechodné dopravní značení a umožnili pracovníkům a silničním mechanismům bezpečnou práci při lokálních vysprávkách, snížili rychlost, zvýšili pozornost při předjíždění,“ uvedl provozně-technický náměstek podniku Radek Berecka.
U výtluků by správci komunikací měli dopravní značkou upozornit motoristy především na nahodilé výtluky, které nelze předvídat. „Je-li však silnice narušena souvisle v delším úseku, je na řidičích, aby tomu sami přizpůsobili svou rychlost a pozornost. Opravy výtluků mají více provizorní charakter v úsecích, kde se v tomto roce plánují plošné pokládky nových koberců. Nebylo by ekonomické vkládat větší prostředky do kvalitní opravy výtluků v místech, kde by se za několik týdnů nebo měsíců měl celý povrch vozovky odfrézovat a nahradit novým kobercem,“ uvedli silničáři.