Věčný bojovník za demokracii
„Chceme Masaryka ukázat jako člověka, který před naši společnost kladl důležité výzvy – ať už je to věčný boj o demokracii, prosazování lidskosti jako nejvyšší hodnoty, důraz na silnou občanskou společnost, vzdělanost, nebo třeba jeho feministické názory, včetně aktivního přístupu k otcovství. Je až zarážející, kolik ,úkolů‘ stále nemáme splněno,“ vysvětluje dramaturgyně Jitka Šotkovská.
Člověk z masa a kostí
„Zároveň jsme se potřebovali dostat za slupku ,tatíčka Masaryka‘ a ,prezidenta Osvoboditele‘. Museli jsme ho sundat z piedestalu a ukázat ho jako člověka mnoha rozporů, konfliktního, náročného k sobě i ostatním, nekompromisního a třeba i poněkud chladného ke svému okolí,“ dodává Šotkovská.
Režie se ujal Dodo Gombár
Režie muzikálu se ujal Dodo Gombár, který ve Slováckém divadle uvedl do života například veleúspěšnou rockovou operu Jesus Christ Superstar. Režisér a autor libreta věnoval studiu Masarykova života více než rok.
„Masarykova brázda života je dynamická, neklidná a proměnlivá. A mimořádně hluboká. Mě osobně inspiruje jeho jistá absolutnost, náročnost k sobě i k okolí, nesmlouvavost, neuhýbání před velkým rozhodováním,“ přibližuje Dodo Gombár svého hlavního hrdinu.
V inscenaci se představí devítičlenný tým herců Pavlína Hejcmanová, Natálie Rašín, Klára Ondrůšková, Katarína Tlapák, Tomáš Žilinský, Jiří Hejcman, Pavel Šupina, Daniel Gajdoš a Terezie Gajdošová, doprovodí je kapela pod vedením Jana Laníka.
Jaký je muzikál podle herců?
„Jako kdyby Masarykovi bylo vidět do kuchyně a jiných místností. A tím zjišťujeme, že není vše jen ideální, že nebyl jen tatíček, ten vytesaný archetyp v holínkách, který se zasloužil o vznik státu, ale byl to člověk z masa a kostí. Doufám, že se nám ho podaří polidštit,“ říká Jiří Hejcman s tím, že každý z herců se na chvíli Masarykem stane, aby tak tvůrci divákům ukázali mnohost jeho tváří.
Autorem hudby uherskohradišťské novinky je Róbert Mankovecký, výprava pochází od Evy Zezuly, hudebního nastudování se ujal Petr Svozílek, choreografie vytvořila Silvia Beláková, její asistentkou, stejně jako asistentkou režiséra byla Jitka Hlaváčová, pod světelným designem je podepsaný Tomáš Příkrý.
„Jsem rád, že jsme našli dostatek kuráže do něčeho podobného jít. A taky že Dodo Gombár dotáhl do zdárného konce sen, o kterém jsme snili tří roky,“ těší se na novinku umělecký šéf Slováckého divadla Lukáš Kopecký.
Zajímá vás kulturní dění v našem regionu? Více zpráv najdete na webu zlin.cz.