Ve Zlínském kraji vzrostl počet dopravních nehod, ubylo ale mrtvých

ZLÍNSKÝ KRAJ - Rok 2019 byl z pohledu Policie ČR ve Zlínském kraji a dopravní nehodovosti poměrně pozitivní. V loňském roce se podařilo dosáhnout historicky nejnižších následků dopravních nehod na životech a zdraví, serveru Zlin.cz to oznámila policejní mluvčí Lenka Javorková.
Ilustrační foto (Foto: Zlin.cz)

V rámci dopravní nehodovosti za loňský rok se Zlínský kraj řadí mezi deset krajů v ČR, kde se počet obětí dopravních nehod snížil.

Přestože následky na zdraví a životech při dopravních nehodách pomalu klesají, počet nehod šetřených policií neustále narůstá. V roce 2019 šetřila Policie ČR ve Zlínském kraji celkem 4 592 dopravních nehod, což je ve srovnání s rokem 2018 nárůst o 364 nehod. Pozitivní byl však pokles usmrcených lidí. Vloni na silnicích Zlínského kraje zemřelo 19 osob, což je o tři méně než v roce 2018. Počet usmrcených osob se tak vloni dostal na historické minimum dokonce už počtvrté na sebou (r. 2016 – 27 osob, r. 2017 – 24 osob, r. 2018 – 22 osob, r. 2019 – 19 osob). Snížil se i počet těžce zraněných na 120, to je o dva méně než předloni. Lehké zranění utrpělo 1 381 účastníků dopravních nehod, což je o jednoho méně. V obcích se stalo 2 734 nehod, což činí 60 procent z celkového počtu. K dopravním nehodám došlo většinou ve dne – 3 201 nehod.

„Pozitivní skutečností je pokles řidičů, kteří zavinili dopravní nehodu pod vlivem alkoholu nebo drog. V roce 2019 evidujeme 244 nehod s účastí řidičů pod vlivem alkoholu (+ 16x drogy), což je o 16 méně než v roce předminulém,“ konstatovala Javorková. I když je to pozitivní bilance, negativní jsou výše naměřených hodnot alkoholu u řidičů. U 159 viníků dopravních nehod policisté naměřili hladiny vyšší než 1,5 promile, což Zlínský kraj řadí v rámci celé ČR na přední místa.

Z celkového počtu usmrcených osob bylo v loňském roce šest řidičů osobních vozidel, šest motocyklistů, tři chodci, dva cyklisté a dva spolujezdci. Ze statik vyplývá, že narůstá počet usmrcených žen ve srovnání s muži. Vloni zemřelo na silnicích sedm žen a 12 mužů, předloni jen čtyři ženy. Celkem sedm smrtelných nehod se stalo v obci a 12 mimo obec. Nejnebezpečnější byly z hlediska následků silnice 1. třídy, zemřelo na nich 10 osob z 19. Nejčastější příčinou nejtragičtějších nehod, a to v 70 procentech, bylo nepřizpůsobení rychlosti jízdy. Co se týká měsíců, tak nejvíce lidí zahynulo na silnicích v říjnu a listopadu (tři a tři), v březnu pak nemuseli policisté šetřit žádnou smrtelnou dopravní nehodu. Z pohledu dnů v týdnu se nejvíce smrtelných nehod stalo v pátek – šest a nejméně v sobotu – jeden.

Zlínský kraj, především Rožnovsko a Buchlovské hory, je oblíbenou destinací pro motocyklisty, kteří patří spolu s chodci a cyklisty mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu. Z policejních statistik vyplývá, že při dopravních nehodách s účastí motocyklistů dojde v 73 procentech k úmrtí nebo zranění motocyklisty a v pěti procentech přijdou o život. Motocyklisté měli vloni účast na 140 nehodách, z toho 92 nehod zavinili. Při těchto nehodách šest motocyklistů zemřelo (všichni byli viníky), devět se těžce zranilo a 87 vyvázlo s lehkým zraněním. V porovnání s řidiči osobních vozidel jsou na tom motorkáři jednoznačně hůře, kdy tito zavinili 3 392 dopravních nehod a zemřelo při nich také šest řidičů, stejně jako motorkářů.

„Cyklisté vloni zavinili 232 dopravních nehod, což je o 29 nehod nárůst. Celkem dva cyklisté zemřeli, 16 se zranilo těžce a 215 lehce. Chodci zavinili 46 dopravních nehod, tři při nich zemřeli,“ dopnila statistiku Javorková.

Nejčastější příčinou dopravních nehod byl vloni nesprávný způsob jízdy – 2 208 případů (patří sem mikrospánek, nedodržení bezpečnostní vzdálenosti, nevěnování se plně řízení např. telefonování, manipulace s navigací atd.), na druhém místě je nepřiměřená rychlost – v 463 případech a následuje nedání přednosti v jízdě u 392 dopravních nehod. Dále trvá nárůst dopravních nehod zaviněných zvěří – vloni 1 132, což je o 185 více než v roce 2018. Tyto střety tvoří 24,6 procent z celkového počtu dopravních nehod. Co se týká dnů v týdnu, tak nejvíce nehod evidují policisté v pátek (777) a nejméně v neděli (508).

I když statistiky ukazují, že počty smrtelných dopravních nehod a nehod s vážnými následky klesají, jsou to stále ještě vysoká čísla s ohledem na velikost kraje. „Při rozboru smrtelných dopravních nehod jsme vyhodnotili, že většina se stala zcela zbytečně – fatálním selháním jedinců,“ řekla Javorková.

Dle dopravních policistů přispívá ke snížení počtu nehod v kraji s následky na životech a zdraví několik faktorů, mezi které patří zlepšení silničních sítí, obměna vozového parku řidičů s implementací nových prvků aktivní a pasivní bezpečnosti ve vozidlech, rozšiřování dálniční sítě v kraji a také skutečnost, že nejsme extrémně exponovaný kraj z hlediska tranzitní dopravy.