Mezi Hulínem a Fryštákem na Zlínsku pokračuje stavba dálnice D49. Ředitelství silnic a dálnic ji obnovilo v prosinci minulého roku po mnoha letech, kdy byla zastavena kvůli sporům s ekology. Od 8. listopadu 2022 si stavba vyžádala částečnou uzavírku křižovatky u Zahnašovic a zcela neprůjezdná je silnice Šindelná mezi Zahnašovicemi a Martinicemi.
„V místě místní účelové komunikace Šindelnice budeme stavět mimoúrovňové křížení Holešov a následně přivaděč do Holešova na okružní křižovatku, která už je dneska vybudována,“ uvedl ředitel zlínské správy Ředitelství dilnic a dálnic Karel Chudárek.
Objížďka vede přímo přes centrum Holešova. Uzavřená silnice je přitom velmi frekventovaná, protože ji využívali řidiči, kteří se na cestě mezi Zlínem a Brnem chtějí vyhnout dálnici D55. Jezdily tudy i kamiony. Ředitelství silnic a dálnic však podle Chudárka usiluje o to, aby od ledna nebo února roku 2023 mohly používat cestu přes holešovskou průmyslovou zónu.
„Mělo by se to týkat nákladní dopravy nad 7,5 tuny, což jsou většinou ty dlouhé kamiony. Je to kvůli tomu, aby nezatěžovaly Holešov, kde je několik okružních křižovatek. Zvláště ty dlouhé kamiony projíždí těmito křižovatkami mnohem déle než osobní automobily, což zdržuje celou dopravu,“ pokračoval Chudárek.
Stavba části dálnice D49 mezi Hulínem a Fryštákem měří 17,3 kilometru a celkově je na ní třicet mostů, včetně těch, které bude nutné vybudovat na obslužných nebo vedlejších komunikacích. Nejdelší estakáda je na samotném konci tohoto úseku u Fryštáku. Po dokončení bude dlouhá 300 metrů a vysoká osmnáct metrů. V současné době zde v zemi vznikají piloty, které jdou do hloubky 18 metrů.
„Doba uvedení do provozu je 35 měsíců, to znamená, že v listopadu roku 2024 by měla být dálnice uvedena do provozu. Práce probíhají podle harmonogramu, takže myslím, že termín bude dodavatelem dodržen,“ sdělil projektový manažer společnosti Skanska Martin Fischer.
Do tohoto termínu je také povolena uzavírka silnice Šindelná a objížďka přes Holešov. Podle ředitele zlínské ŘSD Karla Chudárka by ale mohla skončit dříve, patrně v březnu roku 2024.
Cena stavby byla v době uzavření smlouvy v roce 2008 bezmála šest miliard korun.