Zlín bude mít nový navigační parkovací systém

Foto: MěÚ Zlin
ZLÍN - Zaparkovat snadno a bez přejíždění z parkoviště na parkoviště. Ke snadnějšímu hledání volného místa pomůže tzv. chytrý navigační systém, na kterém město pracuje, sdělil serveru Zlin.cz mluvčí zlínského magistrátu Tomáš Melzer.

Jedná se o navigaci na parkoviště a zobrazení obsazenosti na jednotlivých parkovištích.

Navigační tabule budou směřovat řidiče na městská parkoviště ve Zlíně. V budoucnu se počítá s rozšířením tohoto navigačního systému i na soukromé parkoviště. Mimo navigačního parkovacího systému budou digitální tabule sloužit i například k předávání aktuálních mimořádných informací o dopravě ve městě.

Celkem bude umístěno 20 navigačních cedulí, kdy v první fázi budou rozmístěny čtyři nové tabule. Následovat bude výměna osmi stávajících tabulí, které nyní zobrazují jen dojezdové časy, ve třetím kroku bude doplněno dalších 8 tabulí.

Díky této technologii bude umožněna větší variabilita informací pro řidiče, včetně grafického zobrazování dopravního značení pro předávání aktuálních a mimořádných dopravních informací.

Vedle projektu navigačních cedulí budou doplněna parkoviště takzvaným závorovým systémem s kamerami, které budou umět načítat registrační značky. V praxi půjde o klasický vjezd na parkoviště osazenými závorami, kdy si řidič odebere parkovací lístek. Před odjezdem zaplatí u parkovacího automatu a po zaplacení bez vkládání parkovacího lístku do výjezdního terminálu odjíždí. Nové závory na jednotlivých parkovištích nahradí stávající nevzhledné pevné „buňky“ s obsluhou.

Předplatitelé parkování se mohou těšit na RFID čtečky dlouhého dosahu, to znamená, že by mělo stačit mít za předním sklem parkovací kartu a závory se budou automaticky otevírat.

„Aby systém správně a dobře fungoval, je zapotřebí mít nepřetržitý provoz, tedy 24 hodin, sedm dní v týdnu. Bude zajištěn sběr dat o obsazenosti míst, díky čemuž budou neustále informace aktualizovány. Budeme také mnohem přesněji vyhodnocovat obsazenost parkovišť a případně tak upravovat ceníky parkování podle vytíženosti. Náš hlavní cíl je, aby bylo možné ve městě zaparkovat bez obtíží s hledáním volných míst,“ doplnil informace Michal Čížek, radní pro dopravu.

Dále město plánuje vytvoření nových webových stránek, které by měly taktéž rozšířit informovanost o volných parkovacích plochách a nabídnout ceníky parkovišť a další informace pro řidiče.

„Našim celkovým cílem je vybudovat ve městě Zlín další inteligentní prvky dopravy a vše spojit do jednoho řídícího centra. Rozhodli jsme se proto vybudovat i nové dispečinkové pracoviště, které je nezbytné pro fungování a správu těchto dopravních systémů,“ uvedl radní Čížek.

Všechny tyto plánované úpravy jsou dalším návazným krokem pro chytré a pohodlné parkování ve městě, které město Zlín připravuje. Město například plánuje vystavit záchytná parkoviště na okraji krajského města, která mohou pomoci vyklidit centrum od aut, a tím i ulevit obyvatelům. Jedná se o tzv. systém park and ride, který prakticky znamená, že lidé mohou svá vozidla ponechat bezplatně nebo z minimální cenu na těchto parkovištích a dál mohou cestovat MHD, vlakem nebo i na kole. V současnosti jsou připravována tři místa: Příluky, Vršava a Malenovice. Taktéž je vypsána architektonická soutěž na plochu pod sportovní halou, kde město počítá s výstavbou parkovacího domu.

„V budoucnu na otázky, jakým směrem se bude vyvíjet doprava ve Zlíně, má odpovědět plánovaný strategický dokument SUMP (Plán udržitelné městské mobility), který má vzniknout v roce 2020. Nicméně tyto kroky jsou v souladu s platným dokumentem pro dopravu, a to generelem dopravy,“ komentoval novinky Čížek.

Podle něj jde o uvedené vyhrazené parkovací stání, nový ceník, zadání studie na parkoviště park and ride a hledání lokalit v bližším perimetru centra pro další parkoviště.