Nižní provozní náklady, ekologičtější provoz a tichý chod
„Bateriové vlaky, tedy vlaky poháněné elektrickou energií uloženou v bateriích, nabízejí několik výhod, zejména ve srovnání s dieselovými vlaky a v některých případech i s elektrickými vozy napájenými z trolejí. Mezi ty hlavní patří nižší provozní náklady, menší nároky na údržbu a ekologický provoz,“ vysvětlil náměstek hejtmana Zlínského kraje pro oblast dopravy Radek Doležel.
Bateriové vlaky se vyznačují také tichým chodem s výrazně nižším hlukem než dieselové. Další jejich velkou předností je, že ke svému provozu nepotřebují trakční vedení, mohou tedy jezdit i na neelektrifikovaných tratích.
Na tratích od prosince 2029
„S nasazením bateriových vlaků Zlínský kraj počítá postupně od platnosti nových jízdních řádů v prosinci 2029, tedy v rámci nově vysoutěžených smluv s drážními dopravci pro období let 2029 až 2039,“ informovalo hejtmanství na svém webu.
Nákup bateriových vlaků je podmíněn získáním dotace z Modernizačního fondu, o niž v nejbližší době Zlínský kraj zažádá.
Bateriové vlaky by ve Zlínském kraji měly jezdit na těchto linkách:
- Rožnov pod Radhoštěm – Valašské Meziříčí
- Rožnov pod Radhoštěm – Valašské Meziříčí – Vsetín – Valašské Klobouky – Bylnice
- Velké Karlovice – Vsetín – Valašské Klobouky – Bylnice
- Velké Karlovice – Vsetín
- Vizovice – Zlín – Otrokovice
- Vizovice – Zlín – Otrokovice – Přerov – Olomouc
- Vizovice – Zlín – Otrokovice – Staré Město u Uherského Hradiště
- Zlín – Otrokovice