Problémy se objevily od 15. prosince po nástupu Arrivy na část tratí v kraji. „Kromě zpoždění, problémů s prodejem jízdenek nebo nedojetí vlaků do cíle byly problémy i ve vybavenosti vlaků nebo nefunkčním audiovizuálním informačním systému,“ připomněla Kousalová.
Zástupci kraje se setkali s vedením společnosti, ředitel Arrivy Jiří Nálevka stanovenou sankci 690 tisíc korun akceptoval. „Na tratích, které Arriva obsluhuje, jsme zavedli pravidelný dvoudenní reporting situace z hlediska plnění služeb, ať už jde o stav techniky, personálu a dalších asi dvaceti bodů, které jsme si definovali,“ uvedl náměstek hejtmana Pavel Botek.
Podle něj kraj zároveň posílil kontrolní činnost prostřednictvím zaměstnanců Koordinátora veřejné dopravy Zlínského kraje (KOVED), kteří v nepravidelných turnusech fyzicky kontrolovali a kontrolují plnění služeb ze strany dopravce. „Můžeme konstatovat, že nastalo radikální zlepšení a situace se dostává do normálu. Dnes už se nevyskytují závažné problémy nad rámec běžného provozu, se kterými se občas potýkají i ostatní dopravci,“ doplnil Botek.
Podle něj kraj předložil Arrivě účet za nedostatky, které se objevily od 15. prosince do 31. ledna. „Sankce je vyměřena ve výši 690 tisíc korun. Skládá se jednak z postihu za nedodržování standardů služeb a vybavenosti vozidel, další část pak tvoří záloha za ušlý zisk z jízdného, který byl způsoben nefunkčností odbavovacích zařízení ve vlacích Arrivy. Z porovnání tržeb za měsíc březen vůči problematickému začátku na přelomu roku pak tento rozdíl tržeb dofakturujeme,“ objasnil Botek.
Nálevka nedostatky uznal. „Jsme si vědomi toho, že při zahájení provozu nebyly z naší strany stoprocentně plněny některé požadavky stanovené ve smlouvě. Za případná porušení dává smlouva kraji možnost uplatnit smluvní sankce. Ty byly ze strany kraje uplatněny a my je akceptujeme,“ řekla Nálevka.