Záměrné nedávání přednosti je ve Zlínském kraji paradoxně i nejčastějším důvodem, který ostatní řidiče vyprovokuje k další agresi. Není to však jediný agresivní prohřešek, ke kterému se řidiči na Zlínsku v průzkumu přiznávali. Téměř 40 procent řidičů jezdí nad povolenou rychlost a každý šestý zrychlí jízdu, jakmile jej chce někdo předjet.
„Pokud se budeme detailněji zabývat agresivním chováním řidičů ve Zlínském kraji, tak výše zmiňované vynucování přednosti souvisí zejména s chováním cyklistů, u kterých tuto záležitost spatřuji nejčastěji. Druhý problém je skutečně rychlost jízdy, kdy se při průjezdu krajským městem jedná z mého pohledu spíše o nesmyslný ‚závod‘ od semaforu k semaforu, včetně agresivního kličkování či záměrného najíždění zezadu,“ říká Zdeněk Patík, krajský koordinátor Besip MD pro Zlínský kraj.
Ačkoliv jsou agresivní projevy na silnicích extrémně nebezpečné, za určitých okolností je ochotno je tolerovat 46 procent dotázaných. „Ochota českých řidičů omlouvat své prohřešky za volantem tím, že si to okolnosti žádají, je neobyčejně vysoká,“ komentuje výsledek dotazníkového šetření výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.
Platí také, že jednotlivým prohřeškům přikládají lidé různou závažnost. Zatímco například nedodržování bezpečné vzdálenosti, předjíždění na poslední chvíli, vybržďování či záměrné nedávání přednosti hodnotili dotazovaní jako velmi rizikové, troubení, křik a agresivní gestikulaci za nebezpečné nepovažuje téměř nikdo. Nicméně i tyto zdánlivě neškodné projevy mohou mít nedozírné následky.
„Chcete-li dát například vytroubením jiného řidiče najevo, že má uhnout z cesty nebo vyrazit do křižovatky, protože už blikla zelená, je třeba si uvědomit, že to může vyvést z míry nejen daného řidiče, ale také všechny okolo. Lidé se začnou rozhlížet všude kolem, čímž ztratí pozornost, nebo náhle strhnou volant ke straně. To všechno jenom zvyšuje riziko, že někdo udělá skutečnou, fatální chybu,“ varuje vedoucí oddělení Besip Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.