Rozdíl mezi těmito závody je ihned jasný snad každému. Zatímco Barumku absolvují profesionální jezdci se speciálními vozy, Green Rally je určena především pro sériové elektrické a hybridní automobily, jejichž posádky jsou především hobby jezdci, motorističtí novináři, ale najdou se i jezdci, kteří se těmto závodům věnují naplno.
Do 5. Green Rally 2022, která se uskutečnila v termínu 26. – 28. 8. 2022, odstartovala také posádka MPL stavebniny s.r.o. s podporou dealerství EURO CAR Zlín a to s nejsilnějším vozem, který byl pro tento účel zapůjčen přímo importérem značky Volkswagen. Rudý vůz VW ID.5 GTX byl poskytnut jezdcům z naší partnerské společnosti MPL stavebniny k prověření jeho kvalit a možnosti zařazení do flotily této společnosti. Za volant tak usedl Roman Hrabal, kterého navigoval jeho dlouholetý kamarád a kolega Daniel Matějka. A protože reprezentovali dvě významné společnosti, pojmenovali tak i tým, jenž nesl název MPL stavebniny powered by EURO CAR Zlín.
O prolog Green Rally se postarala věhlasná páteční divácká speciálka přímo ulicemi krajského města Zlín. Jelikož se jednalo o plně uzavřenou trať, mohla naše posádka hned v úvodu plně využít kvalit jejich vozu. Po celou dobu se držela těsně za konkurenčním vozem, který však po trati vedl zkušený závodník. Fakt, že Roman vůz v žádném případě nešetřil, byl umocněn mírným kouřem od brzd, který byl patrný po dojetí do cíle speciálky.
V sobotu, lehce po polední, se naše posádka vydala vstříc prvním soutěžním kilometrům. I když se řadili spíše mezi hobby účastníky, nebyli nijak vedením rally ušetřeni a museli absolvovat trať dle tištěného itineráře a v předem předepsaných časech, které byly kontrolovány prostřednictvím jízdního výkazu profesionálními časoměřiči. Měřený úsek RZ Březová zvládli jen s minimální odchylkou oproti ideálnímu času a v ostatních disciplínách a testech si vedli také skvěle. Roman s Danielem tak plnili předem daný cíl, kdy nechtěli vozu nijak ublížit a přesto jet svižně. Po sobotní etapě jejich VW ID.5 GTX figurovalo na skvělé páté příčce mezi plně elektrickými vozy s šestibodovou ztrátou na medailové umístění.
V nedělní etapě si však naše posádka vybrala nováčkovskou daň. Na uzavřené trati RZ Maják to bylo ještě dobré, avšak tato část musela být nakonec zrušena, protože do tratě vjel k divákovi sanitní vůz a trať byla zablokována. Zbytek tratě byl složen především ze slalomových testů a úkolů, které prověřily funkčnost vozů. Bohužel se Romanovi s Danielem nepodařilo vypnout jednoho z bezpečnostních asistentů a ten je mezi kužely nakonec i zradil. „V běžném provozu je to jistě skvělá věc a oceňuji, když vás vozidlo upozorní na překážku a pak samo zastaví v bezpečné vzdálenosti. Ale tady nás to zradilo a my nedokázali plnit testy obratnosti dle zadání a posbírali jsme velké penalizace,“ nechal se slyšet Daniel, „příště si na to dáme pozor.“
A jaké je tedy resume posádky? I když Roman i Daniel šli do závodu se skepsí vůči elektromobilům, nakonec byli oba překvapení, jak dokáže být dvouapůltunové ID.5 GTX rychlé a obratné, aniž by jakkoliv utrpělo pohodlí posádky. Překvapeni byli také dojezdem vozu, kdy i přes nestandardní zacházení s plynovým pedálem, zbývalo dostatek energie i pro mnohem delší závod. Dokonce natolik, že je ostatní posádky spíše brzdily, protože museli energii šetřit. Oba tak hodnotí celou tuto zkušenost jako skvělý adrenalinový a obohacující zážitek. Daniel se ukázal býti skvělým navigátorem, přičemž mu na rozdíl od jiných stačil pouze chytrý telefon a nepotřeboval ani tablet nebo počítač. Roman zase naopak vzorně naslouchal tomu, co mu Dan říká. Ani jednou se nepohádali a pracovali jako skutečný profesionální tým. Vzájemnou spolupráci tak hodnotí na jedničku. Stejně tak hodnotíme za EURO CAR Zlín a společnost MPL stavebniny s.r.o. účast na těchto závodech a věříme, že nešlo o náš poslední ročník závodů.
Společnosti MPL stavebniny s.r.o., v čele s panem Hrabalem a Matějkou tímto moc děkujeme za vzornou reprezentaci a už nyní vyhlížíme další ročník, kterého se budeme s radostí účastnit! ?
EURO CAR Zlín & MPL stavebniny s.r.o.