Kaple Komárno: skvostný kousek Zlína v Hostýnském podhůří

Foto: Kroměřížsko
Jedeme si tak na kole ve zvlněné krajině hostýnského podhůří, kolem je krásný podzim a ostré sluníčko vykukuje nad kopci. Po pravé ruce na nás dohlíží Kelčský Javorník, po levé se nám otevírají pohledy do vesnic a městeček, které lemují řeku Bečvu. Do Komárna vjíždíme starou lipovou alejí, míjíme model hradu, obecní úřad, hasičárnu, funkcionalistickou kapli, hřbitov…počkat. Kaple z červených cihel? Co tady dělá?

Na první pohled je to stavba, která sem do záhorského venkova vůbec nezapadá. V mysli vám okamžitě vyvstane Zlín, město postavené z červených cihel, jeho továrny a obytné kolonie. Jakoby někdo jeden z baťovských domečků vzal a přemístil ho sem do Komárna.

Strohá hmota kaple vystupuje za vsí z polí a luk hned vedle hřbitova. Nad vchodem na pocestné shlíží velkolepá plastika hostýnské Panenky Marie, která mlčenlivost cihel rozbíjí i krásně doplňuje. Kaplička tu stojí už od roku 1936, je zapsána na seznamu kulturních památek a jejím autorem není nikdo jiný, než dvorní zlínský architekt František Lýdie Gahura.

Pro jeho rukopis je strohost a přísná funkcionalita staveb typická. Ostatně, jestli si ji chcete vychutnat v plné míře, projděte se zlínskou čtvrtí Letná nebo nově zrekonstruovaným Památníkem Tomáše Bati. Ani jedna kudrlinka navíc, uvidíte.

Tenhle kousek Komárna má zvláštní atmosféru. Když tu v roce 1927 kolaudovali hřbitov, řekl si starosta, že by možná nebylo špatné, postavit u něj i kapli a obrátil se na Tomáše Baťu. Ten mu doporučil Gahuru, který do Komárna vnesl kus moderní architektury, do které velmi citlivě zakomponoval fragmenty církevní symboliky. Kaple je zasvěcena svatým Cyrilovi a Metodějovi, a i dnes se o ni místní vzorně starají. Nově postavený hřbitovní plot dostal podobný kabátek, aby s červenou kaplí pěkně ladil.

Krásný kousek moderní architektury, u kterého je příjemné na chvíli zastavit. Za ním se rýsují modré kopce, kolem je ticho a klid. Ideální čas na drobné zamyšlení a odpočinek.

Zobrazit fotogalerii >>