O změnách na telekomunikačním trhu na Zlínsku v době nouzového stavu

ZLÍN - Zatímco se celý svět pod rouškou koronaviru téměř zastavil, telekomunikační trh pracoval na plné obrátky a přinesl spoustu změn. Společně se současným výkonným ředitelem společnosti AVONET, s.r.o Václavem Burešem jsme se podívali na to, co všechno se v poslední době událo.

1. dubna vešla v platnost změna zákona o elektronických komunikacích. Můžete nám ve stručnosti přiblížit, co to pro uživatele přesně znamená?

Hlavním cílem této změny je ulehčit uživatelům přechod od jednoho poskytovatele telekomunikačních služeb k jinému. Vy jako uživatel tak již nemusíte sám podávat výpověď, ale vše za vás může vyřešit nový poskytovatel, podobně jako to funguje, když chcete změnit svou banku. Druhou důležitou změnou je úprava sankcí při předčasné výpovědi smlouvy. Před změnou mohl poskytovatel doúčtovat až 20 % ze zbývajících plateb do konce úvazku. Nyní je to maximálně 5 % – a v případě, že jste u poskytovatele déle než 3 měsíce, pak vám nesmí doúčtovat nic. Tato změna je platná i na smlouvy uzavřené před 1. 4. 2020 a to pro spotřebitele i podnikající fyzické osoby (OSVČ).

Znamená to tedy, že se ruší úvazky?

Ne. Úvazky mohou poskytovatelé dále nabízet, ale snížily se právě ty zmíněné sankce při výpovědi. Někteří poskytovatelé se snaží změnu obcházet a nepřiměřeně zvyšují částku za aktivaci služby nebo zákazníkovi draze prodají koncové zařízení, které pak několik let splácí.

Myslíte si, že tato změna mobilnímu trhu prospěje?

Ano a nejen mobilnímu trhu. Spousta lidí si myslí, že změna se týká jen mobilních operátorů, ale není to pravda. Změny se vztahují i na poskytovatele internetových služeb.

Jak jste na změnu reagovali ve vaší firmě?

V Avonetu jsme přesvědčení, že změnu poskytovatele internetu zákazníci řeší jen v případě nespokojenosti. Proto jsme se rozhodli zaměřit na maximální férovost, otevřenost a nejvyšší kvalitu našich služeb namísto vymýšlení kliček, jak ze zákazníků dostat co nejvíce peněz. S předstihem jsme tak zavedli, že všechny nově uzavřené smlouvy na internet i televizi jsou bez úvazku a bez skrytých doplatků. V minulém roce jsme navíc modernizovali online zákaznické konto, kde naši zákazníci najdou přehledně na jenom místě seznam svých služeb a jejich parametrů, vyúčtování, platby a spoustu dalších výhod jako možnost získat 1 měsíc zdarma za doporučení nového zákazníka. Díky tomu máme zákazníky, kteří jsou spokojení, nikoliv vázání strachem z doúčtování vysokých pokut.

Jak ovlivnila karanténa fungování internetu ve Zlínském kraji?

Podle celorepublikových i našich dat se jednalo o skokový nárůst internetového provozu o zhruba 25 %. To už je dost na to, aby uživatelé poznali rozdíl mezi kvalitním poskytovatelem s kapacitní rezervou a nízkonákladovým poskytovatelem, u kterého mohli registrovat zejména ve večerní špičce problémy s fungováním jejich připojení, obzvlášť pokud využívají i televizi přes internet. Naši páteřní síť neustále modernizujeme a aktuálně jsme připraveni i na mnohem větší zátěž, než kterou jsme zažili v uplynulých týdnech.

V červnu měl být dokončen přechod na televizní vysílací standard DVB-T2. Platí stále tento termín?

Koronavirová krize přechod na DVB-T2 dočasně pozastavila. Dostupné hromadné sdělovací prostředky jsou v této době pro lidi klíčové a tak před pár dny vláda rozhodla o posunutí termínu na konec října. Lidé tak dostali více času se na to připravit. Našim zákazníkům jsme však i během nouzového stavu pomáhali vyřešit starosti s DVB-T2 jednou provždy přechodem na moderní televizi přes internet. Díky tomu už nikdy v budoucnu nebudou muset podobné starosti řešit.

Získejte sledovaniTV na zkoušku na 2 měsíce zdarma

Co znamenal koronavirus a vyhlášení nouzového stavu pro chod vaši společnosti?

Internetové připojení potřebují lidé pořád, takže jsme  v našem odvětví naštěstí nemuseli přistoupit k propouštění zaměstnanců. Nejhorší pro nás byly první dny nouzového stavu, kdy byl v celé republice nedostatek ochranných pomůcek. Jakmile se nám podařilo pomůcky sehnat, pokračovali jsme s připojováním nových klientů. Za to patří našim montážním technikům obrovský dík, nikdo z nás nevěděl, jak se situace bude vyvíjet, přesto jezdili každodenně do terénu a drželi firmu v chodu. Hlavně díky nim jsme krizi zvládli na výbornou. Ani bezpečnost dalších pracovníků jsme neponechali náhodě a na pozicích, kde to bylo technicky možné, jsme umožnili kolegům pracovat z bezpečí domova.

Koronavirová opatření se začínají uvolňovat, jaké jsou v souvislosti s uvolňováním vaše plány?

Aktuálně intenzivně pracujeme na upgradu naší optické sítě na Jižních Svazích ve Zlíně a současně rozšiřujeme naši síť i v dalších městech a obcích. V létě se také obvykle věnujeme podpoře největších regionálních akcí jako Filmový festival, Barum Rally, Masters of Rock, Trnkobraní a jiné. Očekávám tedy, že budeme jednat o náhradních termínech a uděláme vše pro to, abychom dokázali i v této ztížené situaci co nejvíce pomoci jak samotným organizátorům, tak návštěvníkům těchto akcí.