Premiér Petr Nečas (ODS) a ministr dopravy Pavel Dobeš (VV) otevřeli v pondělí nový úsek dálnice D1 mezi Hulínem a Říkovicemi na hranicích Zlínského a Olomouckého kraje. Délka dálnice se tak prodloužila na 346 kilometrů.
Dálnice D1 na střední Moravě tak končí od Brna u Říkovic a od Ostravy u Lipníka nad Bečvou. Definitivně dokončen bude tah D1 Praha – Brno – Ostrava – Polsko s vyvedením tranzitu z R46 přes Olomouc, dlouhý 377 kilometrů, po dobudování zbylých 24 kilometrů v okolí Přerova.
„Dotčené části dálnice jsou ve výstavbě od roku 2008. Stavby jsou navrženy ke spolufinancování Evropskou unií, přičemž celkové náklady na stavbu této části se pohybují okolo 4,7 miliardy korun. Tímto úsekem začíná fungovat takzvaná Moravská křižovatka u Hulína, která nyní obslouží směry D1 na Brno a Prahu, D1 na Ostravu a Polsko, R55 na Zlín a Břeclav a po dokončení směru R49 i na Zlín a Slovensko,“ uvedla mluvčí Ředistelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.
Nově otevřený úsek je součástí stavby Kroměříž-východ – Říkovice, jejíž první část byla slavnostně uvedena do provozu 3. prosince 2010 a napojila krajské město Zlín na dálniční síť.
Dokončení úseku mezi křižovatkou Hulín a obcí Říkovice bylo znemožněno mimořádně nepříznivými povětrnostními podmínkami s vydatnými dešťovými srážkami, což se projevilo zvýšením hladiny podzemní vody v celé oblasti stavby a tím i potřebou mimořádných sanačních opatření. Kvůli dodržení požadovaných kvalitativních parametrů stavby se investor stavby, Ředitelství silnic a dálnic, rozhodl vyčkat na dostatečnou konsolidaci násypů a posunul dokončení napojení D1 na I/55 u Říkovic na léto 2011.
„Rozpočtový rámec pro ministerstvo dopravy na rok 2012 není nejrůžovější. Na druhou stranu buďme rádi, že se otevírá alespoň tato část komunikace. Rádi bychom pokračovali ve výstavbě dále na sever do Přerova. Nejbližší dobu realizace předpokládáme v následujícím rozpočtovém období, tedy v roce 2014 až 2020,“ podotkl ministr dopravy Pavel Dobeš.Zároveň připomněl nutnost modernizovat dálnici D1. „S modernizací D1 je potřeba začít neprodleně. Přípravy na tuto akci by mohly začít už letos v listopadu a samotná modernizace v letech 2012 až 2014. Finanční prostředky by na to měly být k dispozici. Modernizace dálnice D1 by měla stát odhadem 20 až 22 miliard korun,“ poznamenal Dobeš.
Podle premiéra Nečase se jedná o jeden z klíčových dálničních tahů v ČR. „Je proto nezbytné pokračovat v přípravách této stavby tak, aby byla dokončena základní páteřní dopravní infrastruktura. V souvislosti s dopravou v České republice existuje hned několik priorit a dokončení kompletního dálničního tahu, který spojuje tři největší města – Prahu, Brno a Ostravu, je jedním z velmi důležitých úkolů,“ uvedl Nečas.¨
K propojení s úsekem mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou schází dobudovat asi 24 kilometrů dálnice. „Přípravy těchto staveb jsou v různém stadiu, od přípravy investorských projektů, přes stavební řízení až po úseky, které jsou už připravené a stavba vázne jen na financích. Vláda má zájem na rozvoji dopravní infrastruktury, ale mají-li se přidat peníze do dopravy, musejí být prostředky vedeny z jiných resortních kapitol. Vláda v žádném případě nepůjde cestou zvyšování deficitu státního rozpočtu, naopak musíme deficity zmenšovat,“ dodal Nečas.