Ředitelství silnic Zlínského kraje každý rok obnovuje vodorovné dopravní značení na silnicích II. a III. třídy v celém kraji. Letos na to vymezilo 3,8 milionu korun. „Nejen obnově opotřebovaného značení se bude věnovat během jarního, letního i podzimního období specializovaná firma na krajských silnicích. Součástí zakázky bude i nastříkání 158 kilometrů zcela nových dělicích čar na silnicích, kde dosud středové čáry nebyly,“ uvedla Janečková.
Silnice rozdělená středovou dělicí čárou je podle ní bezpečnější při jízdě vozidel. „Řidič se snáze orientuje a jasně před sebou vidí hranici svého jízdního pruhu. Zlínský kraj proto už v loňském roce začal prostřednictvím Ředitelství silnic Zlínského kraje délku silničních úseků se středovou dělicí čárou zvětšovat. Během roku 2016 přibylo na krajských silnicích 84 kilometrů dělicích čar,“ informovala Janečková.
Dělicí čáry se aplikují na silnicích s větším dopravním významem. Nyní je mají všechny silnice II. třídy třetina silnic III. třídy. Ze všech krajských silnic, kterých je asi 1760 kilometrů, bude mít letos dělicí čáru 923 kilometrů z nich. Celková označenost se tak přehoupne přes polovinu ze všech silnic nižších tříd. „V roce 2001, když byly silnice II. a III. třídy převedeny ze státu do vlastnictví krajů, mělo v našem kraji dělicí čáru jen 436 kilometrů těchto silnic,“ poznamenala mluvčí.
U vodorovného dopravního značení se používají dvě hlavní technologie, a to nástřik reflexní barvy, nebo pokládka vrstvy trvanlivého plastu. „Nástřiky barvou na přechodech pro chodce musíme obnovovat každý rok, dopravní stíny a šipky vydrží zpravidla tři roky. Plast je trvanlivější. Jeho obnova je potřebná zpravidla po pěti letech,“ upřesnil provozně-technický náměstek Ředitelství silnic Zlínského kraje Radek Berecka.