„Zrušení místní příslušnosti v praxi znamená, že provozovatel vozidla nyní může provádět většinu úkonů v registru vozidel na kterémkoliv úřadě obce s rozšířenou působností v České republice. Nebude tedy vázán na své trvalé bydliště nebo v případě firmy na její sídlo,“ vysvětlil vedoucí zlínského Odboru občansko-správních agend Antonín Šrajer.
Na jakémkoliv úřadě obce s rozšířenou působností bude možné nově vyřídit nejen změnu vlastníka nebo provozovatele registrovaného vozidla, ale i registraci nového či dovezeného auta, vyřazení vozidla z provozu (tzv. depozit), nahlášení zániku vozidla, žádost o registrační značku na přání či na nosič kol nebo zápis tažného zařízení či přípojného vozidla.
Ale pozor! V případě umístění vozidla do depozitu je možné toto vozidlo opět uvést do provozu pouze na stejném úřadě, kde došlo k jeho vyřazení. Při umístění auta do depozitu totiž žadatel odevzdává úřadu registrační značky, které zde zůstávají uložené do té doby, než vozidlo opět uvede do provozu. Stejná situace nastává i v případě podání žádosti o značku na přání. Žádost lze podat na jakémkoliv úřadě, samotné značky ale budou následně připraveny k vyzvednutí na stejném místě.
Další dvě změny, které díky novele vlastníkům a provozovatelům aut uspoří čas a usnadní kontakt s úřady, přiblížil vedoucí Oddělení evidence motorových vozidel ve Zlíně Martin Šoc. „Novela prodlužuje platnost protokolu o evidenční kontrole vozidla ze 14 na 30 dní. Protokol se vyžaduje například při změně vlastníka nebo provozovatele vozidla. Dále se zjednoduší proces při schvalování vozidel, které prošly přestavbou. Nyní úřad v případě splnění zákonných podmínek přestavené vozidlo přímo schválí.“
Ministerstvo dopravy České republiky připravilo na svých webových stránkách pro motoristy jednoduchou mapu, kde najdou všechny úřady obcí s rozšířenou působností včetně kontaktů.