Zlínský kraj podepíše nové smlouvy s dopravci na železnici

ZLÍNSKÝ KRAJ – Zlínský kraj v pátek podepíše uzavření nových smluv se společnostmi České dráhy a Arriva vlaky, které budou od letošního 15. prosince zajišťovat veřejnou vlakovou dopravu ve Zlínském kraji. Uzavření smluv schválili krajští radní, řekl serveru Zlin.cz Jan Vandík z tiskového oddělení krajského úřadu.

Záměr už v lednu schválilo krajské zastupitelstvo. Podpis se uskuteční v dopoledních hodinách. „Nové smlouvy zohledňují navýšení objednávaných vlakových kilometrů o 34 procent ročně oproti současnému stavu. Věříme, že posílení nabídky vlakových spojů přispěje k zastavení negativního trendu úbytku cestujících a přilákání cestujících nových,“ uvedl náměstek hejtmana Pavel Botek, který je zodpovědný za oblast dopravy.

Podle něj kraj vzhledem k časové náročnosti veřejné soutěže zvolil formu přímého zadání. „Umožňuje nám to platná legislativa. Po dobu několika měsíců jsme jednali se čtyřmi dopravci. Smlouvy jsme se nakonec rozhodli uzavřít se společnostmi České dráhy a Arriva vlaky, které pro jednotlivé provozní soubory předložily nejnižší nabídkové ceny a zároveň splnily námi stanovené standardy a požadavky co do kvality vozidel i kvality poskytovaných služeb ve vlacích, stanicích a zastávkách,“ objasnil Botek.

České dráhy budou na čtyři roky zajišťovat dopravu na linkách v provozním souboru A, kam spadají linky Otrokovice-Zlín-Vizovice, dále Kroměříž-Zlín-Vizovice, Veselí nad Moravou-Otrokovice-Zlín a Přerov Zlín. Dále zajistí i provozní skupinu C, kde je linka z Břeclavi do Přerova. Naopak Arriva vlaky zajistí na deset let provozní soubor B, kam spadají linky Rožnov pod Radhoštěm-Vsetín-Bylnice, dále Vsetín-Velké Karlovice, Staré město u Uherského Hradiště-Uherský Brod-Bylnice a také Uherský Brod/Újezdec-Luhačovice.

O výběru provozovatele linek v rámci provozního souboru D, který zajišťuje linky Kroměříž-Zborovice a Kojetín-Valašské Meziříčí-Rožnov pod Radhoštěm, kraj zatím definitivně nerozhodl. Ostatní výkony z Olomouce a Přerova směrem na Vsetín a z Brna do Uherského Hradiště budou provozované Olomouckým a také Jihomoravským krajem. „V průběhu jednoho a půl až dvou let vyhodnotí kraj nový model veřejné dopravy. Ve smlouvách s dopravci si nechává možnost redukovat nebo navyšovat objednaný rozsah dopravy až o 25 procent v každém z provozních souborů,“ dodal Botek.

Základní smluvní období u provozních souborů A a C, které budou zajišťovat České dráhy, je pouze na čtyři roky s ohledem na předpokládané dokončení elektrifikace trati Otrokovice-Vizovice. „Po spuštění elektrického provozu by se měly tyto soubory náležitě upravit a vysoutěžit nové smlouvy,“ dodal Vandík.