Soutěž čtvrtým rokem pořádá Ministerstvo vnitra ČR. Zlín vyhrál mezi obcemi takzvaného III. typu. „Úřady se musí chovat a konat podle zákonných povinností. Soutěž však hodnotí u měst dobrovolně nad zákonnou povinnost vykonávané nadstandardní aktivity, které zvyšují komfort občanů a přístupnost a otevřenost služeb úřadů,“ vysvětlila podstatu soutěže Helena Eidová, tajemnice zlínského úřadu.
Hodnotilo se šedesát ukazatelů. Ze srovnání například vyplývá, že není v některých městech zavedeno to, co už je ve Zlíně několik let standardem. Příkladem je záznam z jednání zastupitelstva nebo rozklikávací rozpočet. „Mezi naposledy zavedené a oceňované novinky patří rozšíření počtu míst, kde lze platit platební kartou. Cení se také zveřejňování informací formou open dat, komunikace v anglickém jazyce v rámci jednotného kontaktního místa na odboru živnostenského úřadu i nabídka občanům v příměstských lokalitách nechat si zasílat hlášení na své emaily,“ uvedl Dvořák.
Podle Eidové stojí za oceněním dlouhodobé úsilí desítek pracovníkům magistrátu. „Záleží jim na kvalitě jejich práce a dobré komunikaci s občany,“ uvedla tajemnice. Ocenění se dočkal také projekt participativního rozpočtu nazvaný Tvoříme Zlín, který se dostal mezi 20 vybraných aktivit v publikaci příkladů dobré praxe.
V této publikaci se mohou města a obce inspirovat dobrými zkušenostmi z jiných měst. „Ze třinácti krajských měst jich ve svém regionu zvítězilo pouze pět. Kromě Zlína to byla ještě Ostrava s Plzní a také České Budějovice a Liberec. V rámci kraje se na druhém místě za Zlínem umístilo Uherské Hradiště a třetí příčku obsadily Valašské Klobouky,“ poznamenal Dvořák.
Přívětivý úřad je soutěž mapující stav přívětivosti a otevřenosti obecních a městských úřadů vůči občanům a jejich potřebám. Základní hodnotící kategorií je poskytování nadstandardních služeb a běžných služeb v nadstandardní kvalitě. Cílem soutěže je ocenit snahu představitelů obcí a měst a obecních nebo městských úřadů ve zvyšování dostupnosti a kvality služeb úřadu.