Na začátku letošní hlavní plavební sezony na Baťově kanálu očekávali provozovatelé plavby a půjčoven lodí poklesy příjmů kvůli protiepidemickým opatřením. S obavami, že se jim výpadek z května nepodaří během července a srpna dohnat, se někteří provozovatelé obraceli s žádostí o pomoc přímo na správce Baťova kanálu (Povodí Moravy). Povodí Moravy proto nabídlo pomoc všem provozovatelům lodní dopravy a půjčoven a prodloužilo letní režim komorování na vlastní náklady. Díky tomu plavba a rodinná rekreace zaznamenala další meziroční nárůst.
Nyní už Povodí Moravy ukončilo provoz plavebních komor na Baťově kanálu a s ním skončila také letošní prodloužená plavební sezona. K dohnání finanční ztráty tak provozovatelé plavby a půjčoven lodí mohli nabízet své služby rekreantům oproti původnímu rozpisu o 27 dní déle. „Zatímco v letech 2018 a 2019 jsme v plavebních komorách napočítali proplutí 3 526 a 3 431 lodí. Během letošní hlavní plavební sezony to bylo 3 804 lodí, na jejichž palubě se plavilo celkem 17 527 lidí,“ upřesnil generální ředitel Povodí Moravy Václav Gargulák.
Na provoz plavebních komor letos Povodí Moravy vynaložilo 2,3 milionu korun, tedy asi o 0,5 milionu korun více než při běžném provozu. „Je třeba si uvědomit, že plavební komory musí někdo obsluhovat a s mimořádným prodloužením sezony jsou spojené také zvýšené nároky na naše zaměstnance. I ti si zaslouží poděkování, že pomohli v této situaci a namísto dovolených zajišťovali provoz Baťova kanálu,“ dodal Gargulák. Rekreační plavbu podporuje Povodí Moravy dlouhodobě, mimo jiné i tím, že od roku 2015 nezvyšovalo ceny nájemného za pronajaté pozemky. S ohledem na výpadky příjmů provozovatelů plavby v měsíci květnu nabídlo Povodí Moravy podnikatelům, kteří si zažádali, i odklad splátek nájemného za pronajaté pozemky až do konce roku 2020.
S ukončením komorování zahajuje Povodí Moravy naplánovanou druhou etapu oprav Baťova kanálu od Veselí nad Moravou po Vnorovy. „Kromě samotných oprav musíme během následujících šesti měsíců vyčistit rejdy, provést údržbu a seřízení technologií všech plavebních komor. Bez oprav technologií a přípravných prací by se plavba na Baťově kanále neobešla, proto tyto práce s náklady v řádech milionů korun ročně financujeme z vlastních zdrojů,“ uzavřel Gargulák.