Díky projektu se v Otrokovicích podařilo zlepšit životní podmínky 26 klientům

Foto: MěÚ Otrokovice
OTROKOVICE - Zlepšit schopnost města pomáhat lidem v tíživé životní situaci bylo hlavním cílem projektu Pilotní ověření sociálního bydlení v Otrokovicích (POSBO) uskutečněném v Otrokovicích. Po třech letech systematické práce se podařilo vytvořit koncepci sociálního bydlení, celou řadu metodik a především ubytovat 26 rodin či jednotlivců, kteří se ocitli v bytové nouzi.

Úkolem projektu, na kterém město Otrokovice intenzivně spolupracovalo s Ministerstvem práce a sociálních věcí, bylo otestovat výsledky a efekty podpory bydlení pro osoby, které jsou v tíživé životní situaci. Cílem bylo omezování nárůstu dlužných částek na nájemném a vytvoření modelu práce, který zajistí předcházení vzniku těchto dluhů, případně umožní neprodleně řešit jejich vznik.

„Projekt byl zaměřen na osoby sociálně vyloučené nebo sociálním vyloučením ohrožené, na provozovatele sociálního bydlení a dalších služeb s tím spojených, na sociální pracovníky a dále zaměstnance veřejné správy, kteří se věnují dané problematice,“ vyjmenoval Josef Zdražil, metodik projektu. Součástí projektu bylo například vzdělávání sociálních pracovníků, workshopy nebo výměna zkušeností s dalšími obcemi, které aktivně řeší problematiku sociálního bydlení. Důležitou součástí bylo zlepšování spolupráce s kontaktním pracovištěm úřadu práce a s poskytovateli sociálních služeb.

Nejdůležitější aktivitou v projektu bylo zařazení určitého počtu klientů do běžného života. Tuto činnost zabezpečovali dva sociální pracovníci. „Na základě osobního kontaktu sociálního pracovníka a klienta byla vyhodnocena podle určených kritérií bytová nouze. Poté následovalo buď přidělení bytu, nebo nastavení jiné formy podpory, což bylo například dluhové poradenství. S klienty pak byl sestaven individuální plán, který byl průběžně naplňován a vyhodnocován,“ popsal praktický postup práce Josef Zdražil. Oproti původnímu plánu ubytovat 20 klientů, bylo z celkového počtu 68 žadatelů ubytováno 28 rodin či jednotlivců. Z toho přešli tři klienti do komerčního bydlení. „Za pomoci sociálního pracovníka natolik stabilizovali svoji situaci, že byli schopni odejít z městského bytu do běžného komerčního nájmu, ve kterém již není poskytována podpora,“ uvedl metodik. Pouze dvěma klientům nebyla prodloužena nájemní smlouva z důvodu finančních problémů a porušování domovního řádu. Z uvedených čísel vyplývá, že 92,4 % potřebných osob se stalo úspěšnými klienty sociálního bydlení.

„Projekt zcela naplnil očekávání. Město poskytlo bydlení osobám, které by na běžném trhu měly obtíže bydlení získat a drtivá většina těchto osob si za podpory sociální práce byla schopna toto bydlení udržet, tedy platit nájemné v běžné výši a bezkonfliktně bydlet ve standardních bytových domech,“ uzavřel Josef Zdražil.