Dluhové poradenství Samaritán v Otrokovicích slaví desetileté výročí

Jitka Švajdová Foto: MěÚ Otrokovice
OTROKOVICE - Významné výročí svého vzniku si v letošním roce připomíná služba Dluhové poradenství Samaritán působící v rámci Charity Otrokovice. Lidem v tíživé životní situaci pomáhá už více jak deset let a za tu dobu využily poradenství tisíce lidí v existenčních problémech, kteří tímto způsobem dostali šanci na nový začátek, server Zlin.cz o tom informovala mluvčí města Romana Pastuszková.

„Už od počátku fungování služby jsme řešili ve své podstatě složité případy. Hned můj první případ byli manželé s velkými dluhy a čtyřmi dětmi. Hrozilo jim zabavení nemovitosti. Nakonec se vše podařilo zachránit, vstoupili do oddlužení a o dům nepřišli,“ vzpomíná na počátky fungování poradny sociální pracovnice Jitka Švajdová, která stála u jejího vzniku a lidem pomáhá dodnes.

Jak sama říká, později se ke klasickému dluhovému poradenství, které lidé začali vyhledávat nejčastěji  z důvodu pomoci při řešení exekucí a  sepsání a následnému podání insolvenčního návrhu, přidalo řešení dalších problémů klientů. Nejčastěji pomoc při řešení výživného, závazky  jiných subjektů vůči samotným dlužníkům, a také rozsáhlá poradenská pomoc lidem, jak se vyznat v rozsáhlé legislativě úvěrů, dluhů a exekucí. V neposlední řadě pomoci lidem orientovat se ve svých právech a povinnostech této problematiky.

„Často řešíme složité případy, v nichž se jedná o nemovitosti. K tomu, aby bylo možné správně poradit a pomoci našim klientům, je nutné nastudovat rozsáhlé množství dokumentace, nejen těch, kterou nám klienti přinesou, ale i dalších listin s řešenými případy souvisejících. Tyto  kauzy, se bohužel řeší i řadu let, než dojdou k nějakému výsledku. Není to naší liknavostí, ale složitým procesem soudních řízení. Největší dluh, který jsem osobně řešila, byl ve výši 12 milionů korun. Co se týká množství exekucí, setkala jsem se se 70, 60 exekucemi na klienta. I tyto situace se nám podařilo přes oddlužení vyřešit,“ podotkla Švajdová, která je v rámci dluhového poradenství považována díky svým výsledkům za odborníka v rámci celé republiky.

„Také se setkáváme s tím, že jednání  některých institucí či orgánů nejsou vždy v souladu s příslušnými předpisy a postupy, příslušnou legislativou. Pak pomáháme takto poškozeným klientům sepsat a podat stížnost například na Ministerstvo spravedlnosti, Exekutorskou komoru či Okresní soud. A často jsou stížnosti vyhodnoceny jako oprávněné,“ uvedla Švajdová.

Velké změny doznalo za uplynulých deset let nejen samotné poradenství, ale také klienti, kteří jej vyhledávají. „Velmi výrazně se změnila informovanost klientů. Před 10 lety k nám chodili klienti se strachem, co se bude dít, báli se, že je bude někdo soudit. Bohužel v této oblasti má společnost stále velké rezervy, jelikož nikdo nemůže tušit, proč se dotyčný do dluhové pasti dostal. Určitě není na místě, aby se na naše klienty nahlíželo s despektem. Není výjimkou, že se na nás obrací lidé, kteří v minulosti disponovali nemalým majetkem a životní okolnosti, které někdy sami nemohli ovlivnit, život jich samých, ale i celých rodin, obrátily zcela naruby. Proto nikdo z nás nemůže říci, že se jim toto nemůže nikdy stát,“ poznamenala Švajdová, která má do budoucna jediné přání. „Aby se věci řešily spravedlivě, aby každý dodržoval zákony tak, jak má, a řídil se jimi. Jak klienti, tak i tzv. druhá strana a aby ti, kteří o těchto stranách rozhodují, rozhodovali vždy spravedlivě. Aby všichni k této problematice přistupovali poctivě,“ uzavřela Švajdová.