Český jazyk, dějepis, přírodopis nebo výtvarná výchova mohou ve školách už teď vypadat jinak. V průběhu prvních listopadových dní se totiž na světlo světa dostala nová VOD platforma Zlín Fest Screen, která nabízí filmy zatraktivňující a zefektivňující výuku.
„Jejich délka nepřesahuje dvacet minut a jsou vybírány tak, aby pomohly při otevírání citlivých a nesnadných témat,“ přiblížila Markéta Pášmová, umělecká ředitelka Zlín Film Festivalu, který je provozovatelem platformy. Nejde tak o výuku filmu, ale o využití filmu jako nástroje k doplnění výuky.
Zlín Fest Screen byl vytvořen hlavně pro školy a vzdělávací instituce, které budou mít k dispozici všechen obsah a materiály zdarma. Každý film je navíc doplněný o metodický list pro pedagogy a pracovní list pro žáky. „Na jejich přípravě jsme spolupracovali s odbornými lektory společnosti Free Cinema,“ dodala Markéta Pášmová s tím, že nabídka zahrnuje české i zahraniční snímky a bude průběžně doplňována.
Projekt je součástí širší iniciativy, která vznikla v rámci mezinárodní sítě dětských filmových festivalů podporovaných programem Kreativní Evropa MEDIA. Součástí příprav na spuštění platformy byl také výzkum mezi pedagogy, který ukázal, že 96 % dotázaných učitelů by rádo využívalo filmy jako doplněk své výuky. Výsledky také ukázaly, že většina škol je technicky vybavena pro promítání filmů.
S novinkou se navíc někteří pedagogové nesetkávají poprvé. Už během 64. ročníku Zlín Film Festivalu byly v rámci projektu Učíme se s filmem organizovány ukázkové hodiny pro učitele. Ty simulovaly třičtvrtěhodinové lekce založené na práci s krátkými filmy. Hodiny vedli zkušení lektoři z Asociace pro audiovizuální výchovu a ukázali pedagogům, jak snadno a efektivně mohou snímky začlenit do své výuky.
„Věříme, že filmy mají obrovský potenciál nejen bavit, ale také vzdělávat. S platformou Zlín Fest Screen chceme učitelům poskytnout nástroj, který jim pomůže zpestřit a obohatit výuku. Je tak dalším krokem festivalu v jeho dlouhodobé snaze propojit svět filmu s oblastí vzdělávání a přispět k rozvoji kritického myšlení mladé generace,“ potvrdila Markéta Pášmová.