Rozhodnutí vrátit do Památníku Tomáše Bati jeho nejzásadnější artefakt, letoun Junkers F 13ge, ve kterém havaroval v roce 1932 Tomáš Baťa a jeho pilot Jindřich Brouček, padlo už v roce 2017, kdy začala také samotná rekonstrukce památníku. Výrobou makety byla Nadací Tomáše Bati pověřena olomoucká firma TechProAviation.
„Příprava technických podkladů pro výrobu započala v polovině roku 2018. Velmi nám při tom pomohly rady pracovníků Muzea Hugo Junkers v německém Dessau, kde přesnou repliku Ju F 13 před lety sami postavili. Pro laika nebylo jednoduché si představit, jak výroba makety bude probíhat. TechProAviation pro stavbu využila 3D technologie a inovativní metodu konstrukce tzv. Hole to Hole. Bylo potřeba tisíce jednotlivých dílců, které se spojovaly nýty. Nejprve vznikla kostra letounu a na ni se pak připevňovaly jednotlivé dílce,“ osvětluje Pavel Velev.
Rodina Baťa velmi oceňovala rozhodnutí města Zlína vrátit Památníku Tomáše Bati jeho původní podobu a sledovala proces obnovy s velkým zájmem. Rosemarie Blyth-Bata, nejmladší dcera Tomáše Bati jr. a předsedkyně správní rady Nadace Tomáše Bati, několikrát sama navštívila Památník coby staveniště a zajímala se o postup prací.
„Než jsem přijela v roce 1984 do Zlína, věděla jsem, že chci vidět několik věcí. Dědečkův dům, tovární budovy, hrob dědečka a památník. Když jsem však dorazila, nebyl žádný památník ani žádné letadlo. Jsem velmi vděčná městu Zlín a všem, kteří se podíleli na instalaci letadla do budovy památníku. Taky bych chtěla poděkovat panu Velevovi, který svým úsilím věc dotáhl do zdárného konce. Zároveň musím říci, že můj dědeček byl velmi statečný, když vidím, v jakém letadle létal. Jsem velmi šťastná, že mohu po letech vidět letadlo na svém místě,“ řekla s úsměvem Rosemarie Blyth-Bata.