„V sobotu a v neděli zajišťuje provoz MHD ve Zlíně a Otrokovicích 24 trolejbusů a 10 autobusů. Z nich je vybaveno klimatizační jednotkou salonu pro cestující 21 trolejbusů a všech deset autobusů,“ uvedl přesná čísla ředitel DSZO Josef Kocháň. Tři zbývající trolejbusy o víkendu musejí být kvůli přejíždění mimo trakční vedení vybaveny dieselagregátem. Vozidla s dieselagregátem nemají klimatizaci (z důvodu vysoké hmotnosti obou zařízení).
Od loňského léta přibyl do vozového parku DSZO jeden nový trolejbus a jeden elektrobus, oba s klimatizací. Současný stav je 25 klimatizovaných trolejbusů a 17 klimatizovaných autobusů. To je více než třetina vozového parku a představuje to více než polovinu z počtu vozů, které jsou nasazovány na linky v pracovních dnech. Klimatizované vozy se objevují na všech linkách ve Zlíně i Otrokovicích. Vozidla s klimatizací vypravuje DSZO během dnů s vysokými teplotami vzduchu na linky přednostně.
První klimatizované autobusy se objevily na linkách DSZO ve Zlíně a Otrokovicích v roce 2012. V Česku tehdy ještě téměř žádný městský dopravní podnik klimatizované vozy neprovozoval.
Klimatizace se ve vozidlech zapíná, když venkovní teplota vzduchu dosáhne 26–27 stupňů Celsia. Při nižších teplotách bývá výhodnější provětrávat vozidlo proudem vzduchu z otevřených okének. Dříve než řidič klimatizaci zapne, musí dojet na konečnou stanici a všechna okna pozavírat. Jinak by klimatizace nebyla účinná. „Prosíme cestující, aby s tím počítali a neotvírali u těchto vozů okénka, když je klimatizace v provozu,“ upozornil hlavní dispečer DSZO Josef Polách.
Klimatizování vozidel MHD není zadarmo. Trolejbus nebo autobus s klimatizační jednotkou má vyšší pořizovací náklady a dražší je též jeho provoz. Při zapnuté klimatizaci se zvyšuje spotřeba elektřiny či nafty klimatizovaného vozidla. Kromě toho musí pracovníci DSZO v dílnách klimatizaci pravidelně diagnostikovat, čistit, dezinfikovat výměník tepla, doplňovat chladicí médium, udržovat vše v bezvadném stavu.