„Reagujeme tím na současné výzvy vzdělávacího systému, jako jsou digitální transformace, inkluze nebo potřeba individuálního přístupu. Chceme přispět k vytvoření prostředí, které umožní maximální rozvoj potenciálu žáků a pedagogů, přispěje k regionálnímu rozvoji a dlouhodobě posílí konkurenceschopnost a udržitelnost vzdělávacího systému ve Zlínském kraji,“ uvedla radní Zlínského kraje pro školství Jindra Mikuláštíková.
Podpory se dočká kariérové poradenství. Centrum kariérového poradenství bude pokračovat v poskytování metodické podpory pedagogům základních a středních škol. V plánu jsou například akce pro žáky i učitele zaměřené na jejich informovanost a propojení s reálným pracovním prostředím. S tím by měla pomoci Krajská hospodářská komora. Uspořádají se tak jarmarky, veletrhy vzdělávání nebo exkurze do firem. Žáci základních škol se můžou těšit i na prakticky zaměřené vzdělávací akce přímo na středních školách. Zábavnou formou se tak seznámí s nabídkou oborů a objeví například možnosti dalšího vzdělávání nebo uplatnění v různých profesních oblastech.
Poradenské krizové centrum zase chce podpořit pracovníky ve vzdělávání. Skrze metodickou podporu a vzdělávací akce se pokusí snížit míru předčasných odchodů ze vzdělávání.
Kraj ovšem myslí i na profesní rozvoj pedagogických a vedoucích pracovníků na středních školách a dalších školských zařízení. Učitelé by se tak měli vzdělávat například v oblasti inovativních přístupů k výuce, pokročilých výukových strategiích nebo v digitální gramotnosti. Připravit by se měli také na práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
Lepší spolupráci mezi pedagogy posílí taky virtuální Sborovna. Půjde o prostor, kde můžou učitelé sdílet své zkušenosti a diskutovat nad osvědčenými výukovými metodami. Budou se tak moct vzájemně inspirovat a řešit výzvy, které se v oblasti výuky a podpory žáků objevují.
Do projektu se zapojí také Univerzita Tomáše Bati s aktivitami na rozvoj potenciálu každého žáka. Ty se zaměří například na motivaci a posílení zájmu o rozvoj matematické gramotnosti s využitím atraktivních a efektivních metod, které povedou k rozvoji schopností logického a analytického myšlení. Pro střední odborné školy vznikne metodický materiál, který učitele navede na to, jak ukázat, že se dá matematika propojit s každodenním i profesním životem. Konkrétní ukázkou je například sada prakticky orientovaných úkolů, které rozvíjejí provázanost mezi matematikou a odbornými předměty.