Obraz Pilátova soudu z keramických kachlů, za kterým stojí malíř Jan Köhler, je považovaný za český i světový unikát. Jde o jediné keramické dílo na světě, které silně a působivě vyjadřuje emoce svých postav. Je taky mimořádností, že si návštěvníci budou moci přijít osobně prohlédnout 3. realizaci díla z roku 2024 při příležitosti veřejného představení vzniklého vyhotovení.
„Mám velkou radost, že návštěvníci naší krajské galerie budou mít možnost na vlastní oči zhlédnout jedinečné dílo akademického malíře Jana Köhlera. Tomu se podařilo vdechnout nový život díky skvěle odvedené a vysoce profesionální práci pana restaurátora Vojtěcha Paříka a jeho ženy Passionarie, kterým za to patří naše velké poděkování a uznání,“ uvedla radní Zlínského kraje pro kulturu Zuzana Fišerová.
Pilátův soud je jen jedním ze třinácti zastavení křížové cesty na Svatém Hostýně. Jejich výtvarnou podobu mělo na starosti několik významných umělců a jako celek tvoří jedinečnou kulturní památku.
„Architektonický návrh prostorového řešení kaplí vytvořil v roce 1903 Dušan Jurkovič. Po nezdařilém pokusu s technikou sklomalby dle návrhů Joži Uprky byl realizací nových mozaikových obrazů pověřen Jano Köhler a ve spolupráci s keramickou firmou RAKO dosáhli výjimečné výtvarné působnosti obrazů za využití specifického technologického postupu zvaného řezaná keramika,“ upřesňuje ředitel krajské galerie Václav Mílek.
Kvůli působení náročných klimatických podmínek na Hostýně ale díla začala chátrat. Bylo tedy zapotřebí je postupně zrenovovat. Po náročném studiu a průzkumu se v rámci restaurování křížové cesty podařilo obnovit Köhlerovu technologii. Za tímto úspěchem stojí restaurátor a akademický sochař Vojtěch Pařík. A navíc je zřejmě jediným člověkem na světě, který tuto technologii ovládá.
„Na obnově mozaiky s prvním zastavením jsem pracoval šest let společně se svou ženou Passionariou, která je akademickou sochařkou a šperkařkou s citem pro jemnou, až cizelérskou práci,“ uvádí Vojtěch Pařík.
Velkoplošný obraz o velikosti 4 x 2,5 metru tvoří 591 dílů a na první pohled uchvátí sugestivním vyjádřením emocí i přesným použitím detailů.
„Naším úkolem bylo zafixovat zbytky původních kachlů na místě a vytvořit mozaiku, která by tu rozpadlou dokázala nahradit a zároveň ji předsadit do niky ocelového rámu před původní obraz,“ doplňuje restaurátor.
Jednotlivé segmenty mozaiky jsou vytvářeny tekutými tesserami na keramických kachlích. Ty jsou kvůli lepším možnostem transportu a následného vystavování nalepené na 25 kusech dřevěných podkladů.
„Naše galerie již dříve získala do sbírky přípravné malířské kartony k mozaikám i kresebnou skicu k jednomu zastavení. Těší nás, že jsme před nedávnem mohli přijmout i nově vzniklé vyhotovení I. zastavení jako sbírkový předmět včetně předané technologické dokumentace Vojtěcha a Passionarie Paříkových,“ dodává ředitel krajské galerie Mílek.