Přízemní ozón vzniká při fotochemických reakcích, které potřebují sluneční světlo a vysoké teploty. Když se teplota sníží, reakce zpomalí. Díky kropicímu autu, které veze vodu a rozprašuje ji pomocí trysek, lze tedy dosáhnout nižší koncentrace přízemního ozónu.
„Tento proces probíhá ve výšce dvacet až třicet centimetrů nad silnicí a voda při něm zachytává a odstraňuje například těkavé organické látky nebo oxidy dusíku, které se nachází v prachu a dalších částicích ve vzduchu,“ informovala zlínská radnice na svém webu.
Nádrž má kapacitu 8 tisíc litrů vody a během odpoledních hodin se provádí dvě jízdy, přičemž každá trvá přibližně 1,5 až 2 hodiny. Voda se rozprašuje předními tryskami, zatímco tryska na střeše vytváří jemnou mlhu.
„Tato činnost přispívá nejen k ochlazení vozovky, ale i okolního prostoru. Zároveň dochází ke snížení prašnosti,“ uvedlo město Zlín.