Tzv. XXL sanitka má pohon na čtyři kola, automatickou převodovku i klimatizaci v prostoru pro pacienty. Nejdůležitější je ale vnitřní vybavení.
„Největší devizou je elektrohydraulické transportní lehátko. To ulehčí posádce manipulaci s pacientem a jeho nakládání do sanitního vozidla. Je to bezpečnější i pro samotného pacienta. Dále jsou uvnitř dvě transportní sedačky, které lze přes rampu vytáhnout z vozidla a pacienta bez překládání odvézt do domu nebo vynést, kam je potřeba,“ řekl vedoucí dopravy Krajské nemocnice T. Bati Leoš Růžička.
Součástí nového sanitního vozu je rovněž tzv. schodolez, s jehož pomocí je možné pacienta v domě bez výtahu vyvézt i do vyšších pater nebo dolů. Takových výjezdů má doprava v Baťově nemocnici několik denně. Pacientů nad 140 kg převážejí v průměru čtyři za měsíc.
„Obézních pacientů v poslední době přibývá. Momentálně u nás leží dva pacienti s hmotností 150 kilogramů, před pár měsíci měl jeden z našich pacientů dokonce 230 kilo. Péče o ně je samozřejmě mnohem složitější,“ uvedla vrchní sestra Gerontologického oddělení Krajské nemocnice T. Bati Edita Habartová.
„Nedávno jsem řešila transport jednoho takového pacienta po ukončení hospitalizace domů, a to byl problém. Nemohla jsem nikoho sehnat, nakonec mi pomohli dobrovolní hasiči a pacienta pomohli transportovat do třetího patra domu bez výtahu,“ doplnila Habartová.
Situace s transportem velmi obézních pacientů by se teď měla výrazně zlepšit. KNTB totiž uzavřela první smlouvu o spolupráci v této oblasti, a to s Městem Zlín, respektive jeho dobrovolnými hasiči.
„Město vyšlo nemocnici vstříc, spolupráce je bezplatná. Do budoucna se předpokládají další oficiální spolupráce s jednotkami dobrovolných hasičů napříč celým Zlínským krajem. Jednání však stále probíhají,“ dodala závěrem mluvčí KNTB Dana Lipovská.