Otrokovická radnice dotuje takzvané PASY na MHD. Jde o zvýhodněné kupóny, které mohou využívat studenti od 6 do 26 let a rodiče, kteří jsou s dítětem mladším 3 let na mateřské nebo rodičovské dovolené. S podmínkou, že svůj trvalý pobyt mají v Otrokovicích nebo ve smluvní obci Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice. Potom už mohou za používání městské hromadné dopravy zaplatit v přepočtu jen 50 korun měsíčně.
Město přispívá všem, kteří si o PAS zažádají, necelé dva tisíce korun, ke kterým si cestující přidá ze své kapsy 600 korun. Potom už může jezdit v pásmech A, B i C. Důležité je ale dbát na dobu, kdy se tyto PASY vyřizují. Jde totiž o začátek školního roku, tedy 1. září, a platí celý následující rok.
Toto zlevněné jízdné využívají převážně žáci základních a středních škol a vysokoškoláci. Právě za uplynulý školní rok 2023/2024 město vydalo 425 junior pasů, 605 student pasů a 54 pasů městských. Celkově se tímto počinem snaží radnice podporovat MHD jako ekologický a dostupný dopravní prostředek. Ten díky rozsáhlé síti linek a četnosti spojů poskytuje občanům Otrokovic, a nejen jim, kvalitní službu. Příspěvkem na PASY ale investice Otrokovic do MHD nekončí. Ročně jde z rozpočtu města na zajištění dopravní obslužnosti prostřednictvím společnosti DSZO téměř 30 milionů korun.
„Jde o jednu z nejnákladnějších položek v rozpočtu dopravy, přesto vnímáme zajištění provozu MHD jako klíčové nejen pro dopravní dostupnost v rámci města, ale také ve spojení se Zlínem. Je to především služba občanům, ale i prostředek ke snižování zátěže na vozovkách osobními automobily. Autobusové i trolejbusové spoje využívají zejména děti dojíždějící do škol a senioři, kteří jsou často odkázáni jen na veřejnou dopravu. Ta je bezpečně dopraví, kam potřebují,“ shrnula starostka Otrokovic Hana Večerková.
Starostka navíc dodává, že dotované jízdné mohou využívat i senioři. Pro ně město vydává takzvané S pasy, taktéž za 600 korun. Využívat je mohou lidé nad 65 let, ovšem s tím rozdílem, že nemusí prokazovat místo svého trvalého pobytu a jejich vyřízení není vázáno na školní rok.
Celkově se ale město ve spolupráci se společností DSZO neustále snaží zlepšovat a zpříjemňovat cestování MHD. Cestující tak už teď mohou využívat například SMS jízdenky, aplikaci DoKapsy, nebo novou krajskou aplikaci Fairtiq. Brzy navíc přibude možnost koupit jízdenku přes e-shop a koncem roku se spustí nákup jízdenek bankovní kartou přímo ve vozidlech MHD.
„Přizpůsobujeme se moderním elektronickým trendům úhrady jízdného a zařazujeme je postupně do své nabídky. Zdá se, že v budoucnu bude využívání elektronických platebních metod v dopravě převažovat. Současně ale pro konzervativnější cestující ponecháváme i papírové jízdní doklady a kartičky. Každý si může vybrat. Doufáme, že černých pasažérů bez jízdenky budeme mít co nejméně,“ uzavírá za DSZO Josef Kocháň.