Mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu patří chodci a cyklisté. Důležité proto je, aby cyklisté i chodci byli mimo jiné v provozu řádně vidět. Chodci jsou povinni za snížené viditelnosti mimo obec mít na sobě prvky z retroreflexního materiálu. Loni řešili policisté 53 nehod zaviněných řidičem nemotorového vozidla a šest nehod, které zavinili samotní chodci.
Dopravních nehod způsobených pod vlivem alkoholu bylo loni 52, předloni 50. Došlo také ke čtyřem nehodám, které způsobili řidiči pod vlivem drog. Předloni to byly nehody tři.
V obcích se loni událo 368 nehod, předloni 375. Mimo obec se v roce 2021 stalo 480 nehod, v roce 2020 pak 428. Bouralo se také na dálnici, za loňský rok evidují policisté 46 nehod, za předloňský 45. Nejčastěji k nehodám docházelo ve středu a v pátek, nejméně pak v sobotu. Ve dne se stalo 557 nehod, v noci pak 291. Na suchém neznečistěném povrchu řidiči bourali 660x, na mokrém a zabláceném povrchu 125x, na namrzlé, zasněžené vozovce či pokryté rozbředlým sněhem 61x. Na suché, ale znečištěné komunikaci pak ve dvou případech, což je o pět případů měně než předloni.
Nejčastější příčinou dopravních nehod byl nesprávný způsob jízdy, nepřiměřená rychlost, nedání přednosti nebo nesprávné předjíždění.
Nehody často zavinila zvěř nebo domácí zvířata. Loni jich bylo sraženo 301, předloni 256. Ke srážkám se zvěří obecně dochází na okrajích lesů, v lese a u polí, a to většinou v brzkých ranních hodinách nebo k večeru. Nejčastěji to byl střet se srnci, srnami, laněmi, daňky, ale i divokými prasaty, zajíci či bažanty. Občas se mohou vyskytnout i srážky s domácími zvířaty (pes, kočka).
Bezpečnost na silnicích patří mezi hlavní priority Policie ČR. Provádí proto řadu dopravně bezpečnostních akcí. Snaží se tak eliminovat dopravní přestupky a tím i nehody, které mají mnohdy fatální následky. Policisté také realizují preventivní projekty zaměřené i na další účastníky silničního provozu, především cyklisty a chodce, protože právě oni jsou nejohroženějšími účastníky silničního provozu.