Před novelizací zákona bylo možné nechat odtáhnout pouze vrak, tj. vozidlo, které je pro své závady zjevně nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích a obnovení způsobilosti vyžaduje výměnu, doplnění nebo opravu podstatných částí mechanismu či dokonce konstrukce vozidla.
Spousta dlouhodobě odstavených aut ale definici vraku nesplňovala, a proto byl tento problém pro město dlouhou dobu neřešitelný. Nová legislativa teď ale zjednodušila způsob, jak může město vozidla, která dlouhodobě zabírají místo a nesplňují definici vraku, odstranit.
„Nově zákon stanoví, že provozovatel dlouhodobě odstaveného auta, které má propadlou STK o více než 6 měsíců, se jednoznačně dopouští přestupku. V tomto případě může město dle platné legislativy zahájit správní proces, který v případě, že provozovatel vozidla nesjedná nápravu, skončí odtahem, popřípadě dražbou vozidla,“ upozornil radní pro dopravu Michal Čížek.
Provozovatel vozidla má v průběhu řízení dostatek času problém napravit. Postup při řešení dlouhodobě odstaveného vozidla obnáší v prvé řadě upozornění provozovatele o tom, že se dopouští přestupku, a je vyzván k obnovení propadlé STK či odstranění vozidla z komunikace. Na to má lhůtu 2 měsíců. Pokud se tak nestane, může město přistoupit k represivnímu řešení formou odtahu.
Město Zlín zřídilo pro účely umístění odtažených vozidel hlídané odstavné parkoviště, na kterém musí odtažené auto setrvat 3 měsíce. Před tím, než by mohlo město podat návrh na veřejnou dražbu vozidla, má jeho provozoval možnost během tří měsíců auto vyzvednout. V tomto momentu už mu budou účtovány náklady ve výši 3000 korun za odtah a 60 korun denně za uskladnění vozidla. Pokud ani v této fázi nastaveného procesu provozovatel vozidla nesjedná nápravu, může město podat návrh na veřejnou dražbu vozidla.
V letošním roce město Zlín eviduje na 150 dlouhodobě odstavených vozidel, která mají propadlou STK o více než 6 měsíců. Jejich provozovatelé jsou postupně vyzývání k nápravě či odstranění vozidla.