Virtuální realita zamíří do čtyř středních škol napříč Zlínským krajem

Ilustrační foto: Pixabay
ZLÍNSKÝ KRAJ – Krajští radní schválili čtveřici projektů, které by měly zavést virtuální realitu do výuky na středních školách. Nové technologie poputují do čtyř škol napříč krajem a umožní například specializovaný nácvik ošetřovatelských postupů, simulaci obsluhy kombajnu, nebo rozšíří výuku chemie a dějepisu.

Radní Zlínského kraje schválili čtyři projekty, které přivedenou virtuální realitu na Gymnázium Františka Palackého ve Valašském Meziříčí, na Střední odbornou školu a Gymnázium ve Starém Městě, Střední průmyslovou školu a Obchodní akademii v Uherském Brodě a na Střední zdravotnickou školu a Vyšší odbornou školu zdravotnickou ve Zlíně.

„Zavádění virtuální reality do škol je důležitým krokem při modernizaci vzdělávání, který umožní žákům učit se prostřednictvím zážitků a praktických simulací. Tento inovativní nástroj dokáže přiblížit složité koncepty z oblasti vědy, techniky, zdravovědy či historie způsobem, který je poutavý a snadněji pochopitelný. Žáci se například nanečisto dostanou do složitého prostředí operačního sálu, kde si vše mohou vyzkoušet a osahat s 3D brýlemi a následně se v ostré realitě cítí mnohem sebevědoměji. Virtuální realita navíc podporuje rozvoj kreativity, kritického myšlení a digitální gramotnosti, což jsou dovednosti nezbytné pro budoucí uplatnění našich žáků. Jsem přesvědčena, že tato technologie obohatí výuku a přispěje k vyšší efektivitě vzdělávacího procesu,“ říká radní Zlínského kraje pro školství Jindra Mikuláštíková.

Virtuální realita na školách rozšíří specializovanou výuku. Například na zlínské zdravotnické škole umožní nácvik standardních ošetřovatelských postupů, ale i akutních a krizových situací, se kterými se budoucí zdravotníci můžou setkat v praxi. Ve Starém Městě poslouží nová technologie k simulaci řízení a obsluhy traktoru, kombajnu, teleskopického nakladače nebo nákladního auta.

Že je o nové technologie zájem potvrzuje i valašskomeziříčské gymnázium, které chce pořídit 36 brýlí pro virtuální realitu. Využívat je bude ve fyzice, chemii, biologii, informatice, ale také při výuce jazyků, v dějepise nebo zeměpise. A v Uherském Brodě se žáci můžou na virtuální realitu těšit při prezenční i distanční výuce. Zdejší škola ji ovšem chce využít i pro propagaci a zvyšování atraktivnosti technických oborů.

Všechny zmiňované projekty se budou ucházet o finanční podporu z Národního plánu obnovy, ze kterého je možné získat dotaci na pokrytí 100 % způsobilých výdajů. Ostatní nezpůsobilé výdaje, mezi které patří například DPH, uhradí školy zapojené do projektů a Zlínský kraj, který je jejich zřizovatelem.