Zlínský kraj dokončil práce prostřednictvím své příspěvkové organizace ŘSZK. „Práce na obnově a modernizaci krajské silniční sítě jsme zahájili v jarních měsících. Některé akce končily až v listopadu nebo prosinci. Během roku 2020 jsme dokončili 19 investičních staveb v hodnotě bezmála 370 milionů korun,“ uvedl ředitel ŘSZK Bronislav Malý.
Na krajské silniční síti přibylo za rok 2020 přibližně 14,5 kilometru rekonstruovaných úseků silnic včetně několika mostů. Jednou z významných investic byla rekonstrukce silničního průtahu v Rokytnici. „Protože některé stavby jsou velmi rozsáhlé a trvají i déle než jeden kalendářní rok, přecházejí z minulých let nebo budou pokračovat v následujících letech. Jejich průběžné financování v kalendářním roce se liší od konečných cen jednotlivých staveb,“ objasnil Cekota.
K rekonstrukcím byly využité prostředky ze Státního fondu dopravní infrastruktury ve výši 79 milionů korun. Zlínský kraj se podílel na úplném nebo částečném financování investičních staveb nebo jejich příprav a zaplatil za ně v uplynulém roce 277 milionů korun. Celkem tedy na stavby putovalo 367 milionů korun.
V roce 2019 činila celková částka na rekonstrukce silnic 323 milionů korun, v roce 2018 to bylo skoro 480 milionů, v roce 2017 celkem 477 milionů, v roce 2016 kolem 295 milionů a v roce 2015 činila částka 687 milionů. „Největší vloni dokončenou investiční stavbou na krajské silniční síti (silnice II. a III. třídy) byla dva roky trvající rekonstrukce úseku silnic II/438 a II/150 od hranice Olomouckého kraje do Bystřice pod Hostýnem o délce 6,5 kilometru a konečné ceně 139 milionů korun,“ uvedl Malý. Dalšími významnějšími stavbami uplynulého roku byla přestavba mostu mezi Napajedly a Topolnou za 28,4 milionu korun a rekonstrukce silnic v Rokytnici za 23,4 milionu, v Tučapech za 22 ,8 milionu a v Sazovicích za 22 milionů.
Ředitelství silnic Zlínského kraje vynaložilo během roku peníze na plošné obnovy povrchů vozovek a na stavební údržbu mostů. „Pro motoristy jsou nejvíce viditelné právě celoplošné obnovy povrchů vozovek, frézování a pokládky nových živičných vrstev tam, kde není nutný zásah do konstrukce či směrového nebo výškového profilu silnice. Takto se během roku podařilo položit souvislé úseky nového povrchu vozovek v délce přes 18,3 kilometru. Při financování těchto kobercových úprav byly využity prostředky Státního fondu dopravní infrastruktury ve výši 59,3 milionů korun,“ řekl Cekota.
Plynule pokračuje příprava dalších silničních staveb. „Pro nejbližší období jsme připravili zahájení čtyř velkých staveb, které budou využívat dotační tituly z fondů EU. Jde o modernizace silničních úseků Valašské Klobouky – Vlachovice, Valašská Bystřice – Velká Lhota, Hovězí – Huslenky a Březová – statní hranice,“ vyjmenoval Malý. Podnik tak intenzivně připravuje podklady pro uzavření smlouvy na financování vybraných akcí z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, který dal písemný příslib na částku přes 128 milionů korun. „Předpokládám, že z tohoto objemu bude 50 milionů korun využito na neinvestiční opravy vozovek a zbývajících 78 milionů prostavěno na investičních stavbách,“ dodal Malý.