Služba Kupi.cz. Ze schránek do mobilního telefonu

ZLÍNSKÝ KRAJ - Na slevy Češi slyší, letáky obchodníků tištěné ročně v miliardových nákladech plní s železnou pravidelností schránky domácností. Elegantnější řešení, než je listování letáky, nabízí v tuzemsku několik portálů zaměřených na srovnání slev. Jednou z těchto služeb, nabízených i formou aplikace pro Android a iOS, je Kupi.cz. V Česku patří s 1,5 milionem uživatelů mezi lídry, prudce expanduje i do dalších zemí.

Trocha čísel na úvod

Podle nedávného průzkumu agentury STEM/MARK, provedeného pro Air Bank, alespoň někdy nakupuje ve slevě 96 procent Čechů. Zhruba 80 procent má věrnostní kartičku některého z obchodníků a 60 procent využívá jednorázové slevové kupony. Český statistický úřad pak udává, že loni mělo internet k dispozici přes 80 procent domácností, internet v mobilním telefonu pak používá bezmála 59 procent Čechů. Jen pro srovnání – ještě v roce 2013 to bylo přibližně 20 procent. A pokud jde přímo o vyhledávání informací o zboží a službách, pak ty hledá na síti přes 88 procent lidí. A 80 procent svůj nákup on-line cestou i někdy realizovalo.

Je tedy zjevné, že uchopení slev pomocí moderních informačních technologií dává obrovský smysl. V době, kdy služba Kupi.cz vznikla, byla výše uvedená čísla pochopitelně nižší. Ale rostoucí trend byl dobře patrný. Už v roce 2014 se portál dostal do hledáčku firmy Seznam.cz.               

Jejím kapitálovým vstupem vznikla společnost Kupi.cz retail, s.r.o. Ta dnes patří v tomto segmentu k rozhodujícím hráčům na trhu, službu této firmy, byť pod názvem Kupino, znají i nakupující a obchodníci v Polsku, Německu, Rakousku, Slovensku, Španělsku, Francii, Itálii a v mnoha dalších zemích.

Jen listování smysl nedává

Jedním ze základních pilířů, na kterých atraktivita služby Kupi.cz stojí, je rozložení všech letáků do jednotlivých produktů. „Zpočátku to bylo hodně o manuální práci, postupně se ale vše do značné míry zautomatizovalo. Řada obchodníků nám už dnes posílá data napřímo, což práci ještě více zefektivňuje,“ říká jeden ze zakladatelů portálu Kupi.cz
Martin Kadlčík. Díky tomu je možné porovnávat, kde lze konkrétní produkt koupit nejvýhodněji. Dalším předpokladem je vyhledávání podle místa bydliště. Ani to není tak snadné, jak se může na první pohled zdát. „Například řetězec Kaufland má každý týden 120 různých variant letáků podle oblastí. To samozřejmě musím zohlednit a nabízet jen ty pro danou lokalitu relevantní nabídky,“ upozorňuje na další úskalí Martin Kadlčík. Kromě portálu je samozřejmě služba Kupi.cz dostupná pro uživatele mobilních zařízení. Například aplikaci určenou pro Android si stáhlo už více než 300 000 lidí. Nejnovější verze má kromě již známých funkcí, jako je nákupní seznam či upozorňování na slevu oblíbených produktů, i zcela novou – možnost nahrání věrnostních a slevových karet. „V aplikaci vypadají karty jako jejich skutečné plastové předlohy. Automaticky nastavené jsou nejznámější značky zhruba 230 zavedených obchodů, lékáren a dalších prodejen,“ dodává Martin Kadlčík.

kupi

 

Z čeho plynou peníze

Kromě všech komfortních funkcí má Kupi.cz ještě jeden benefit. Pro uživatele je zcela zdarma. Peníze plynou z jiné strany. Jde o příjem z display reklamy, platby za kliky do e-shopů či platby za on-line distribuci letáků. Kromě toho nabízí Kupi.cz ještě něco, za co obchodníci, ale i výrobci neváhají sáhnout do firemní kasy – B2B produkt Kupi Retail Monitor.

„Jde o nejkvalitnější a nejúplnější monitoring letáků na tuzemském trhu, doplněný o nákupní chování 1,5 milionů spotřebitelů. Je to skvělý nástroj jak pro obchodníky, kteří si například mohou efektivitu svých kampaní porovnat s ostatními řetězci, tak i pro výrobce – získávají přehled o umístění svých produktů v letácích, poznají reakce zákazníků či zjistí data o obdobných aktivitách konkurence a podobně,“ vysvětluje podstatu unikátního produktu Martin Kadlčík.

Senioři zůstávají stranou?

Častým argumentem je, že on-line služby se míjí s obrovskou cílovou skupinou – seniory. Zkušenosti i konkrétní čísla tento tradovaný mýtus docela podrývají. „Senioři patří k našim zcela běžným uživatelům,“ říká Martin Kadlčík. A ta čísla? Podle statistiků má ve věkové skupině přes 65 let doma internet takřka 40 procent domácností. A chytrý telefon pak používá přibližně 15 procent lidí v důchodovém věku…

Podle papírových letáků ze schránek nakupuje zhruba 30 procent domácností

Celkem 61 procent domácností čte papírové letáky, ale jen 30 procent podle nich i nakupuje. Elektronické letáky čte 15 procent domácností a 10 procent podle nich i nakupuje. Vyplývá to ze studie GfK SHOPPING MONITOR 2018.

Úroveň distribuce letáků maloobchodních řetězců meziročně klesá, nyní letáky dostává 72 procent domácností, 61 procent domácností letáky také čte. Opět se snížil podíl respondentů, kteří podle letáků nakupují, a to na celkových 30 procent. Pětina procent domácností letáky nedostává, protože má na schránce žádost o nevhazování letáků. A 7 procent domácností tvrdí, že k nim letáky nezanáší.

Více než polovina českých domácností (67 procent) ví o tom, že někteří obchodníci informují o svých prodejnách a jejich nabídce prostřednictvím vlastních elektronických letáků na internetu. Elektronické letáky si na internetu prohlíží 15 procent domácností, 10 procent domácností podle nich také nakupuje. A význam slev?

Podle výsledků studie GfK Fashion 2019 nakoupí ve slevách, akcích a výprodejích zákazníci téměř 60 procent oblečení a obuvi. „Nejčastěji takto nakupují v posezonních výprodejích, následují akce z reklamních letáků a slevy vázané na věrnostní programy a registrace u prodejce. V některých prodejnách jsou podle respondentů slevy tak časté, že v nich prakticky nikdy nenakupují za plné ceny,“ říká Zdeněk Skála, Client Service Director Retail & FMCG, GfK Czech.

Vysokou míru nákupů ve slevách vykazuje i kosmetika – 45 procent lidí nakupuje kosmetiku pouze v akci, nebo čeká na speciální nabídku.

 

reklama

×

Přehled denních zpráv na Váš e-mail

Odebírat novinky
x