Tyto a další otázky zodpověděli Eva Kavinová z Libristo, Martin Landsberger Pospíšil z Papirfly, Salvátor Soška z ferdinand. a student FAME Tomáš Skála, zakladatel firmy Pracuj Digital a úspěšný absolvent akcelerátoru Můj první milion, z něhož si zaslouženě odnesl cenu Univerzity Tomáše Bati za nejlepší studentský projekt 2023.
Poslechněte si záznam TIC TALK Mladej studovanej a podnikavej
Bezkonkurenční Libristo se zrodilo ve Vsetíně
Firma Libristo vznikla ve Vsetíně a za jejím dnes už mezinárodním úspěchem stojí Eva Kavinová s manželem. Svůj podnik začali budovat roku 2008 původně se záměrem prodávat knihy v České republice. „Nebylo to jednoduché, na Libristu jsme zpočátku pracovali po večerech při zaměstnání. Ale měli jsme pro tu práci nadšení, vášeň. A díky tomu jsme dokázali zvládnout i krize, které se ani nám pochopitelně nevyhnuly,“ prozradila Eva Kavinová. Dnes Libristo obsluhuje 2 miliony zákazníků ve 25 zemích Evropy. Se svým konceptem, kdy nabízí především odbornou literaturu, a to ve 150 světových jazycích, nemají v Evropě prakticky žádnou konkurenci. „Používáme jen výkonnostní marketing, ale snažíme se svými e-shopy, kterých máme v Evropě aktuálně 17, udělat dobrý dojem. Záleží nám na tom, aby byl nákup pro zákazníka příjemný zážitek. A aby se k nám pak vrátil,“ uvedla Eva Kavinová. A co by udělala v začátcích svého podnikání jinak, kdyby mohla? „Určitě bych neměla takový strach, víc bych si věřila a nebála se tak být ve svých nápadech a krocích víc impulzivní,“ doplnila na závěr.
Norská softwarová vlaštovka Papirfly má vývojový hub ve Zlíně a v Brně
Martin Landsberger Pospíšil, Chief of Design a Chief of Excellence firmy Papirfly, je brněnský rodák, který sám sebe považuje za velkého zlínského patriota. Podnikat začal už ve 13 letech, kdy během studia ve Vídni naprogramoval první web. Díky podpoře a živnostenskému listu svých rodičů pak své aktivity postupně rozšiřoval. V průběhu studií grafického designu na Fakultě multimediálních technologií UTB založil ve Zlíně firmu Madeo, která se zaměřovala zejména na digitální design a SW vývoj nejprve v Česku, ale postupně i v zahraničí. „Snažili jsme se už od začátku technologie ohnout na maximum, i díky tomu jsme získali několik významných cen, například dodnes uznávané ocenění Awwwards. A právě to nám přineslo viditelnost a otevřelo cestu do zahraničí,“ popsal Landsberger Pospíšil své začátky v Madeu. V roce 2017 firmu koupila norská softwarová společnost BrandMaster. Toto jméno ale v českém prostředí rezonovalo jen krátce. V roce 2021 se totiž BrandMaster spojil s dalším norským SaaS obrem, firmou Papirfly, a záhy přijali toto jméno pro celou skupinu. Zlíňané tak na náměstí Míru, kde lokální pobočka sídlí, zaznamenali tuto změnu přinejmenším díky novému světelnému logu. Ke zlínským kancelářím přibyla před dvěma lety pobočka v Brně, dohromady v nich dnes pracuje 80 lidí. Co ale dělají? „Česko se stalo vývojovým srdcem celé firmy, která operuje v 8 zemích světa. Vyvíjíme a designujeme digitální marketingové nástroje pro tvorbu a správu brandu. Máme v portfoliu 1500 zákazníků, mezi nimi většinu světových automobilek, nebo třeba IBM, Vodafone, Helly Hansen…“ vysvětlil Landsberger Pospíšil na závěr. A co je podle něj klíčem k úspěchu? „Pracovat!“ prozradil s úsměvem.
Tokio, Paříž, Londýn: Jak ferdinand. ponožky sebevědomě vykročily do světa Ponožky už dávno nejsou jen nezbytný doplněk. Salvátor Soška si na tomto poli vybral cestu kreativity, kvality a inovací, co se týká použitých technologií a materiálů. S ponožkovým byznysem začínal v 16, nejprve zkoušel navázat na oděvní byznys svých rodičů, pak ale objevil vlastní cestu: Ferdinand. Letos se Ferdinandův obrat šplhá ke 30 milionům. Na designu jeho ponožek se podepsali takoví výtvarníci, jako jsou Aleš Najbrt, Eliška Podzimková nebo třeba Maxim Velčovský. Co přijde dál? „U ponožek chci zůstat. Je tam pořád co dělat. Aktuálně jsme se přestali zaměřovat pouze na grafický design, ale jdeme spíše po testování nových materiálů. Naše ponožky jsou pletené, takže objevujeme nové struktury, vzory,“ svěřil se Soška se svými plány, mezi něž patří i postupná expanze do zahraničí. Ponožky ferdinand. se prodávají v Tokiu, Londýně, Paříži… Jeho služba personalizovaných ponožek pro různé firmy či akce se chytla už také v Německu. Proč je podle něj ideální začít s byznysem co nejdříve? „Mladí mohou získat náskok, čas. Jestli mohu radit, obklopte se co nejdříve lidmi, kteří mají know-how. A nebojte se zkoušet a riskovat,“ doporučil Soška během diskuze na TIC TALK.
Chceš peníze? Pracuj Digital, radí Tomáš Skála
Svou podnikatelskou historii začal student UTB psát již na gymnáziu, kdy po absolvování různých brigád zjistil, že jeho peníze čekají na internetu. Tuto svou zkušenost přetavil v projekt Pracuj Digital a zprostředkovává tak online pracovní příležitosti ostatním. Mimo to ho zajímají finanční trhy, aktivně investuje od svých 16 let. „Mám za sebou už několik podnikatelských pokusů, které nevyšly. Ale z každého jsem se něco naučil, proto mě to zkoušení baví,“ svěřil se Tomáš Skála hostům TIC TALK. K současnému projektu se dostal tím, že sám začal online pracovat pro zahraničního klienta, který ho oslovil s pomocí hledání dalších spolupracovníků. A tak vznikl nápad. „Nápad je ale jen deset procent byznysu. Zbytek je exekuce,“ dodal k tomu Tomáš, který se mimo předmět Podnikatelská akademie na UTB rozhodl propracovat k potřebnému know-how v akcelerátoru Můj první milion. „Přihlásil jsem se těsně před deadlinem a určitě toho nelituju. Získal jsem tam během pár týdnů klíčové informace z různých oblastí, které mi pomohly si svůj plán srovnat,“ řekl Skála. „Určitě doporučuju všem, kteří chtějí začít podnikat, aby to taky zkusili.“
Další ročník akcelerátoru Můj první milion byl vyhlášený 14. října a registrace končí 20. února 2025. A nezapomeňte, že další TIC TALK se koná už 4. prosince. Více na www.tictalk.cz.