Letos v říjnu to budou čtyři roky, co jste usedl do křesla náměstka hejtmana Zlínského kraje pro oblast dopravy. Jak byste uplynulé období charakterizoval?
Myslím, že se jednalo o dobu intenzivní práce, a to ve všech oblastech, které pod krajskou dopravu patří. To zahrnuje jak správu a údržbu komunikací, tak zejména veřejnou dopravu. Jsem přesvědčen, že řidiči i cestující zaznamenali, kam se v obou těchto oblastech krajská doprava posunula.
Když se budeme věnovat veřejné dopravě, na které zásadní projekty byste upozornil?
Nejdůležitějším úkolem hned na úvod pro nás bylo samotné spuštění Integrované dopravy Zlínského kraje, k němuž došlo k 1. lednu 2021. Na to pak byly navázány další související projekty, zejména zavedení krajské dopravní karty Zetka.
Spuštění Integrované dopravy Zlínského kraje bylo v regionu doprovázeno také výměnou zastávkových označníků…
Ano, máte pravdu, integrovanou dopravu jsme pojali i jako příležitost k pozvednutí úrovně veřejného prostoru v regionu prostřednictvím nového vizuálního stylu zastávkových označníků. Naším záměrem bylo, aby zastávky veřejné dopravy byly jasně identifikovatelné, byla zřejmá jejich příslušnost k systému Integrované dopravy Zlínského kraje a hlavně aby na nich, na rozdíl od starých označníků, byly na první pohled vidět všechny podstatné informace pro cestující. Základním prvkem jednotného vizuálního stylu zastávek je modré stylizované písmeno Z na bílém podkladě ve čtvercovém orámování modré barvy. Modré písmeno Z jednoznačně odkazuje ke Zlínskému kraji. Prostřední – šikmá – část písmene střídáním bílé a modré barvy symbolizuje železnici jako páteř dopravy, zatímco vodorovné části zobrazují silnice, tedy autobusovou dopravu.
Jakým způsobem se vyvíjela nabídka placení jízdného?
Rozvoj nabídky možností, jak platit ve veřejné dopravě jízdné, byl jednou z našich priorit. Zatímco zprvu mohli cestující jezdit pouze na jednotlivé jízdenky, už v roce 2022 jsme zavedli časové jízdenky pro pravidelné uživatele krajské dopravy. Pokud tedy někdo každodenně dojíždí do zaměstnání nebo do školy, vyplatí se mu pořídit týdenní, měsíční, čtvrtletní, případně roční časový kupón. Letos jsme do vlakových souprav na našich tratích instalovali samoobslužné pokladny. V soupravách jsou k dispozici dva typy pokladen – menší, takzvané validátory, kde lze platit pouze bezkontaktně, a větší automaty, které navíc přijímají hotovost a karty Zetka a ODISka. Platit lze i prostřednictvím Apple a Google Pay., nebo si nahrát časové jízdné na kartu Zetka.
V červenci jsme nabídli zcela novou, moderní a již v řadě evropských zemí osvědčenou možnost nákupu jízdenek pro jednotlivé cestování. Jedná se o cestování pomocí švýcarské mobilní aplikace, kterou jsme zavedli jako první koordinátor v Česku. Občanům cestování nejen výrazně zjednodušuje, ale také zlevňuje.
Představte nám tuto mobilní aplikaci blíže.
Uživatel, který má aplikaci nainstalovanou v mobilním telefonu, vůbec nemusí řešit, kudy a jak dlouho bude cestovat. Přejede jednoduše prstem po obrazovce a aplikace vyřeší zbytek: sama pomocí senzorů a technologií pro určování polohy vyhodnotí, jakými linkami probíhala cesta, a následně automaticky naúčtuje cenu nejvýhodnější jízdenky. Zároveň během jednoho dne není možné překročit cenu celodenní jízdenky, a to bez ohledu na počet cest či ujetou vzdálenost. A co je hlavní – aplikace platí i ve všech městských dopravách v regionu, takže lidé mohou bezproblémově přesedat mezi vlaky, autobusy a trolejbusy.
Připomínám ještě, že jde o systém, který úspěšně funguje už v šesti evropských zemích, a věřím, že se zanedlouho rozšíří i do dalších českých krajů.
Zmínil jste, že aplikaci Fairtiq můžou cestující využívat i v městských dopravách. Jak vůbec probíhá tarifní integrace krajské dopravy s městskými hromadnými dopravami v případě klasického jízdného?
Zde postupujeme po jednotlivých krocích. Po Uherském Hradišti, kde došlo ke sjednocení s IDZK v loňském roce, jsme letos tarifně integrovali městskou hromadnou dopravu ve Vsetíně. Cena za jednotlivé nezlevněné jízdné ve Vsetíně je od 1. dubna 15 Kč, a to jak v autobusech provozovaných Zlínským krajem, tak na linkách MHD. Každá jízdenka je přestupní do 45 minut od vydání. Možnost přestupu je nejen v rámci MHD, ale zahrnuje i krajské autobusy a vlaky, a to na celém území tarifní zóny 460, do níž patří kromě Vsetína také Ústí a Janová.
Pokud jde o další města, s Kroměříží máme podepsanou deklaraci o spolupráci a věřím, že k integraci dojde v příštím roce. Podobná situace je i s MHD ve Zlíně.
A na co se mohou cestující těšit v příštích letech?
Ještě do konce tohoto roku chceme představit vlastní mobilní aplikaci, která bude určená pro cestování výhradně na linkách IDZK a bude sloužit i jako nosič předplatného jízdného. Nesmím zapomenout ani na skutečnost, že ještě letos začnou na trati z Přerova do Břeclavi jezdit zcela nové elektrické vlakové soupravy Regiopanter. V nejbližší době chceme také tarif nové generace, nyní využívaný při cestování s aplikací Fairtiq, rozšířit i na jednotlivé jízdné. Musíme také nastavit podmínky pro vyhlášení veřejné zakázky na dopravce pro IDZK pro období od roku 2030. Práce máme před sebou spoustu a věřím, že v nastavené tempu rozvoje dopravy budeme pokračovat.
Zadavatel: ANO 2011/Zpracovatel: Tangam s.r.o.