TIC TALK, díl druhý. Jak se podniká v tom, o čem se nemluví. O produktech, které pomáhají nebo naopak zdobí   

Byznys na estrogenu. Takový podtitul měl druhý díl akce TIC TALK, která prostřednictvím reálných podnikatelských příběhů nabízí kombinaci inspirace a zábavy. Hosty diskusní platformy tentokrát byly výhradně ženy. Tématem tak byla třeba menstruace. Ovšem nikoliv z perspektivy komplikace, ale byznysu. Další příběh přiblížil podstatu produktového designu – tedy hledání řešení. V tomto případě individualizovat kompenzační pomůcky. A prostor dostal i módní byznys, který respektuje udržitelnost.

TIC TALK je jednou z aktivit Technologického inovačního centra. Mezi jeho cíle patří rozvoj kreativity a podnikavosti u studentů nebo akcelerace nových podnikatelských projektů. Představení reálných příběhů těch, kteří už mají své začátky za sebou, do tohoto konceptu logicky zapadá. Druhý díl se uskutečnil 3. dubna v budově 23 továrního areálu ve Zlíně.

Náhoda a vlastní zkušenost

Osmnáct úspěšných podnikatelských let v oblasti, kterou stále provází společenské tabu. Pohled na „menstruační byznys“ nabídla Ilona Bittnerová. Stojí za blogem Kalíšek.cz a e-shopem zaměřeného na menstruační pomůcky Maluna.cz. Na počátku jejího podnikání stála náhoda. Všimla si, že kamarádka místo vložek nebo tampónů používá něco jiného. Menstruační kalíšek.

„Bylo to před osmnácti lety, šlo o novinku, kterou si přivezla z Anglie. Zaujalo mě to, nechala jsem si je poslat. Netrvalo to ani tři menstruace a byla jsem přesvědčená, že to je báječná pomůcka a musíme to tady prodávat,“ popisuje Ilona Bittnerová začátek byznysu. Vstoupila do něj se zmíněnou kamarádkou, studentkou molekulární biologie. Ilona v té době studovala biologii a matematiku. Z úspor zaplatily dodávku balíku kalíšků a čekali, že si to koupí všichni. Realita byla jiná. 

„Naštěstí se počátky našeho podnikání potkaly se začátkem Internetu. Začaly jsme s osvětou, která měla překonávat tabu ve společnosti. To hodně pomohlo. Přidaly jsme objednávkový formulář, později zřídily regulérní e-shop,“ říká Ilona Bittnerová. Postupně se do nabídky dostaly další menstruační pomůcky. Vznikl tak projekt Maluna.cz, z projektu Kalíšek.cz se stal blog – web pro ženy a dívky.

Design? Řešení problému. Třeba ve zdravotnictví

Úspěch v projektu Created in Zlin. Ocenění Red Dot Design Award. Především ale fungující firma a pomoc stovkám vozíčkářů. To je Libella design, kterou spoluvlastní produktová designérka Věra Vystrčilová. „Design vnímám jako nástroj, který dokáže vyřešit problém. Mě konkrétně, už během studia vysoké školy, lákalo orientovat se na produktový design ve zdravotnictví. Tam je těch problémů k řešení vždycky dost,“ vysvětluje svůj vstup do oboru navrhování kompenzačních pomůcek.

Po škole v produktovém designu pokračovala. V roce 2020 pak vznikla společnost Libella design, kterou založila s Čestmírem Vančurou. Zaměřena je na navrhování individuálně nastavitelných pomůcek pro vozíčkáře. „Jedním z pilířů je pro nás spolupráce s odborníky ze zdravotnictví. Na začátku vždy stojí ergoterapeutické vyšetření sedu. Takto jsme už ke kvalitnějšímu životu pomohli zhruba třem stovkám vozíčkářů,“ shrnuje Věra Vystrčilová.

A o co jde konkrétně? Libella Seat Varia je unikátní systém, který za pomoci diagnostiky umožňuje nastavit sedák invalidního vozíku na míru. Vše funguje jako stavebnice, jednotlivé části lze vyměnit nebo posunout a dosáhnout ideální korekce. Pro výrobu komponentů slouží technologie 3D tisku. Jakýkoliv tvar lze zhotovit rychle a efektivně a zpřístupnit tak sedák širokému okruhu uživatelů.

QUITKOVA. Designové lahůdkářství

Showroom a ateliér zároveň. Vlastní tvorba, k tomu prostor pro jiné, třeba v rámci Kurzu přešití. To je QUITKOVA v centru Zlína. Za projektem stojí Eliška Hejdová a Katka Vavroušková, každá z nich si s sebou přinesla vlastní značku. V případě Elišky jde o SUTU – slow fashion. Původním vzděláním speciální pedagožka se o módu zajímala vždy. „Šla jsem ale do hloubky. Zajímalo mě i to, kde vše vzniká, za jakých podmínek a podobně. Přišlo zjištění, že módní průmysl je jedním z nejšpinavějších vůbec,“ popisuje impulz k vlastní tvorbě.

„Začala jsem hledat skutečně české firmy případně ty, které pracují s udržitelnými materiály. Následně, v roce 2017, vznikla značka udržitelné módy SUTU, která má vlastní kodex. Principem je práce s lokálními materiály nebo zapojení českých firem, využití starých skladových zásob, případně přešívání starých věcí na nové,“ popisuje. 

Značku COVER postavila Katka Vavroušková na průniku svých dvou vystudovaných oborů. Je totiž textilní výtvarník a technolog kožedělného průmyslu. „Jsem typický příklad člověka, který se svému budoucímu oboru věnuje jako koníčku už od mala. Já jsem šila od pěti let,“ říká. A v čem jsou její produkty specifické? Navrhuje solitérní design i kolekce tašek, lehkých batohů, kabelek, shopperů a drobných doplňků z celé škály materiálů. Z usní, použitých bannerů, síťoviny, textilu nebo třeba neoprenu.

Jasně dané priority, schopnost unést vlastní chybná rozhodnutí

Během druhého dílu TIC TALK došlo i na dotazy. Třeba jaké jsou klíčové vlastnosti a dovednosti pro úspěch v podnikání. „Stanovit si priority. Co je pro mě důležité, za čím si chci jít. A obětovat tomu spoustu věcí, které jsou pro ostatní přirozené. Kamarádi jdou do hospody a vy sedíte a klikáte. Manžel jde koukat na nový seriál, vy klikáte,“ shrnuje s úsměvem zkušenosti všech přítomných Ilona Bittnerová. A co dál? „Schopnost rozhodnout se. A smířit se s tím, že to rozhodnutí nebude dobré. Na poprvé to totiž většinou nikdy neklapne. Musíte to unést, vrátit se na začátek a znovu vyrazit,“ říká Věra Vystrčilová. Důležité je také neztrácet sebedůvěru. „Hodně mi pomohlo vědomí, že když se budu ztotožňovat s výsledky, ať už dobrými, nebo špatnými, tak budu kolísat jako ten byznys. Musíte si najít vnitřní stabilitu. To, že se třeba zrovna nedaří, neznamená, že jste neúspěšní. Prostě jste jen v určité fázi, za chvíli bude zase jinak,“ přidává důležitý vzkaz Eliška Hejdová.

A na závěr ještě postřeh Ilony Bittnerové. „Měla jsem mnoho vzorů mezi podnikatelkami. Několikrát mi ale spadly klapky. Při bližším pohledu jsem totiž zjistila, že na začátku – nebo dokonce i potom – jim podnikání financovali rodiče. Takže pokud i vás někdo inspiruje, vždy si zjistěte pozadí. Vyhnete se tak otázkám, proč mi to taky tak hezky nejde, proč nejsem tak dobrá. No, třeba proto, že vám nikdo nedal na začátku milion na kampaň značky,“ vysvětluje žena, která svůj byznys rozjela z úspor studentky vysoké školy.

Zobrazit fotogalerii >>