NPM jako neviditelný motor výroby
NPM (Non Production Material) nákup je neviditelným motorem každodenně pohánějící výrobní závody společnosti Continental, ale i lokality v rámci regionu EMEA. Jedná se o nakupování materiálu, který neslouží pro výrobu finálního produktu, ale o vše ostatní, co je potřeba k jeho výrobě – od strojů, forem, stavebních prací, přes náhradní díly, kancelářské vybavení, až po služby jako úklid, stravování, benefity nebo bezpečnost. Je to široké portfolio, které se násobí počtem lokalit, jazyků a specifik jednotlivých trhů.
Specifikace potřeb napříč trhy
Pro bezchybnou a efektivní organizaci je potřeba toto široké portfolio komodit a služeb vyspecifikovat s ohledem na rozličné požadavky interních zákazníků z různých oddělení (výroba, obchod, finance), ale i z různých zemí a používající různé jazyky.

HUB jako přístav centralizace
HUB v nákupu („přístav“) – je obrazem centralizace, efektivity a spolupráce. V Continentalu to znamená, že zde existuje jeden tým, který zajišťuje nákupní služby napříč regionem EMEA. Kolegové jsou propojeni shodnou strukturou, pravidly navzdory tomu, že nesedí v jedné kanceláři ani v jedné zemi.
Každý člen týmu má svou roli – operativní, taktickou nebo strategickou a zároveň zná svou komoditu, rozumí trhu, zná podmínky v dané zemi. Zmíněné role se navzájem podporují a propojují. Členové HUBu jsou s velkou převahou v Otrokovicích, Púchově a Témešváru, nicméně jeho součástí jsou i kolegové z Hannoveru, Sarreguemines a dalších Continental lokalitách.
Historie a růst HUBu
HUB vznikl v roce 2010 ve Frenštátu pod Radhoštěm jako tým pro české závody z automotive sektoru, tehdy s osmi nákupci. Od roku 2021 sídlí HUB v závodu Otrokovice, kdy došlo k výraznému personálnímu rozšíření.
Dnes pokrývá závody v Česku, Slovensku, Litvě i sales kanceláře ve Skandinávii a Polsku, což přineslo nové jazykové a kulturní výzvy. Aktuálně se tým zaměřuje na jeden sektor – výrobu pneumatik. Došlo však k rozšíření geografického dosahu.

Strategické řízení NPM v Otrokovicích
HUB NPM v Otrokovicích je centrem nákupní strategie pro region EMEA, který ročně spravuje nákupy v hodnotě přes 2 miliardy EUR, pokrývá 24 zemí a komunikuje v 16 jazycích.
Tým tvoří odborníci s vyváženým mixem ekonomických a technických znalostí, což umožňuje efektivní reakci na tržní změny a využívání moderních technologií. HUB využívá digitalizaci, roboty a umělou inteligenci pro analýzy, predikce cen, automatizaci procesů a zvyšování transparentnosti.
Udržitelnost je klíčovým kritériem – tendry jsou hodnoceny i podle ekologických faktorů, podporuje se nízká uhlíková stopa a principy cirkulární ekonomiky. Do roku 2026 je cílem zvýšit automatizaci, rozšířit využití AI pro strategické rozhodování a posílit digitální spolupráci s dodavateli, čímž se HUB stane inovačním centrem propojujícím technologie, udržitelnost a globální strategii.
Přímé slovo vedení
Lucie Ondráčková, ředitelka HUB NPM, stála ve vedení týmu a při tvorbě všech strategických kroků týmu od jeho prvopočátku k tomuto vývoji dodává: „Cesta HUB NPM – od pilotních závodů v Česku přes expanzi do dalších zemí, až po kompletní region EMEA – nebyla jednoduchá. Byla plná změn, někdy překvapení, ale hlavně – plná práce všech členů týmu. A to nás na této práci těší.“
Přečtěte si také další články ze seriálu o otrokovických HUBech, vnitropodnikových start-upech:
Otrokovický IT HUB Continentalu propojuje svět výroby pneumatik s technologiemi budoucnosti
Engineeringový tým v Otrokovicích propojuje centrální know-how Continentalu s výrobní praxí