Zlínská dopravní společnost si chce mechaniky začít vychovávat už od učňovských let

ZLÍN - Dopravní společnost Zlín - Otrokovice se rozhodla vyřešit nedostatek kvalitních automechaniků staronovou metodou - začne si je vychovávat od jeho učňovských let. Serveru Zlin.cz to řekl mluvčí společnosti Vojtěch Cekota.

Získat šikovného automechanika či autoelektrikáře nebo nahradit starší pracovníky, kteří odcházejí do důchodu, prý není tak docela jednoduché. Když se dnes na úseku údržby vozidel MHD v Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice uvolní místo a firma zveřejní inzerát, obvykle se sice několik zájemců přihlásí. „Pokud se nám podaří vybrat mezi uchazeči toho, kdo má o práci skutečně zájem, trvá to nejméně rok a půl až dva roky, než se skutečně zapracuje na všechny odbornosti, které jsou při údržbě vozidel MHD potřebné, a stane se z něj plnohodnotná náhrada za toho, kdo odešel do důchodu. Není jednoduché získat kvalitního člověka,“ poznamenal vedoucí úseku údržby vozidel Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice Antonín Červenka. Je přesvědčen, že by bylo vhodnější vrátit se k fungujícímu systému z minulosti, kdy si firmy vychovávaly už své učně.

V úseku údržby pracuje ve zlínské dopravní společnosti přibližně sedm desítek lidí. Průměrný věk pracovníků v dílnách je asi 48 let. Letos budou odcházet tři mechanici do důchodu, potom další a během pěti let by se zde měla vyměnit téměř třetina pracovníků. „Snažíme se proto o navázání přímé spolupráce s učilišti a s jejich žáky. Učni – automechanici a autoelektrikáři – si u nás mohou domluvit svou odbornou praxi. A my se jim budeme během tohoto období věnovat, něco je tu naučíme a také je budeme sledovat, jak jsou zdatní a zdali by měli k práci na údržbě vozidel MHD skutečně vztah. Těm, kteří se osvědčí, nabídneme trvalý pracovní poměr,“ uvedl ředitel dopravní společnosti Josef Kocháň.

Zaměstnání u stabilní městské dopravní společnosti dává pracovníkům mnohé benefity, které v některých malých soukromých autoservisech nebývají samozřejmostí. „Pracovní prostředí, bezpečnost práce, ochranné pomůcky, moderní vybavení, pravidelná výplata, důsledné dodržování zákoníku práce, bezplatná přeprava v MHD a podobně. Mnozí auto- a elektromechanici u nás zůstávají od vyučení po celý život,“ upřesnil Antonín Červenka.

Dnes už také profese automechanika v městské dopravě znamená nejen práce svářečské, strojařské, zámečnické či lakýrnické, ale také spoustu vysoce kvalifikovaných úkonů například s notebookem při diagnostice vozidla. Moderní trolejbus má v sobě až 24 řídicích jednotek, jejichž údaje je třeba při údržbě vozidla načítat a vyhodnocovat. Téměř každý pracovník údržby vozidel také získá profesní průkaz a řidičský průkaz pro trolejbusy a autobusy, takže je schopný v případě potřeby také usednout za volant a jezdit s cestujícími, pokud si chce například přivydělat nebo pokud je to potřebné pro obsazení služeb při nějakém přechodném nedostatku pravidelných řidičů.

Na zajišťování odborné praxe přibližně čtyř učňů od příštího školního roku už se zlínská dopravní společnost dohodla se Střední průmyslovou školou v Otrokovicích. „Na podobné spolupráci se v případě zájmu můžeme domluvit i s dalšími školami a jejich žáky v našem regionu,“ dodal Kocháň. „Bylo období, kdy se říkalo, že zajišťování odborné praxe učňů ve firmách je drahé a že to zabírá čas a prostory, ale ukazuje se, že se to z dlouhodobého hlediska může vyplácet,“ dodal Antonín Červenka.

×

Přehled denních zpráv na Váš e-mail

Odebírat novinky
x