Dodávka čtyř nových bateriových trolejbusů pro Zlín a Otrokovice má zpoždění

Ilustrační foto
ZLÍN, OTROKOVICE – Čtyři nové bateriové trolejbusy od výrobce SOR Libchavy měly do Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice dorazit už začátkem března, na jejich dodávku zde ale zatím marně čekají. Co je důvodem prodlení, vysvětlil ředitel DSZO Josef Kocháň.

Kdy měly být dodány do Zlína všechny čtyři objednané trolejbusy?

Čtyři nové parciální nízkopodlažní trolejbusy s alternativním bateriovým pohonem měly být dodány DSZO do 1. března tohoto roku.

Komunikuje s vámi dodavatel? Jaké jsou důvody zpoždění?

Dodavatel s DSZO komunikuje. Podle něj je důvodem zpoždění nedostatek elektromateriálu.

Jaká je výše pokuty dodavateli za nedodání vozidel?

Smluvní pokuta za nedodání vozidel činí 0,05 procenta z celkové kupní ceny vč. DPH za každý den prodlení, maximálně však do výše 5 procent z celkové kupní ceny. Jde o 0,05 procenta z částky 49 060 055 Kč, tedy 24 530,03 Kč denně, postupně až do částky 2 453 02,75 koruny.

Jaká částka z pokuty už byla dodavatelem uhrazena k 15. březnu 2023?

Dodavatel doposud ze smluvní pokuty nic nezaplatil. Nezaplacení smluvní pokuty je ale částečně kryto bankovní zárukou.

Předmětem zakázky jsou čtyři nové bateriové trolejbusy SOR TNS 12, s jejichž pravidelným nasazováním se počítá především v Otrokovicích na trase původní autobusové linky č. 55, jejíž část již byla v loňském roce vybavena novým trolejovým vedením.

Jde o třídveřové klimatizované nízkopodlažní trolejbusy o délce 12 metrů s karoserií SOR a elektrickou výzbrojí od firmy Cegelec. Jsou vybaveny přední kamerou a rovněž kamerami u dveří, mají 33 míst k sezení. Do jejich výbavy budou patřit také dveřové sčítací rámy, což je technologie, která automaticky registruje počty nastupujících a vystupujících cestujících a shromažďuje bez lidského zásahu důležitá data, jež lze použít například při plánování počtu spojů a tvorbě jízdních řádů.

Podstatné je, že jde o tzv. parciální neboli bateriové trolejbusy, které jsou vybaveny trakčními bateriemi pro jízdu až 15 kilometrů mimo trolejové vedení. To je klíčová podmínka pro vozidla plánovaná v Otrokovicích, kde budou trolejbusy jezdit v části linky 55 pod trolejovým vedením a v části – od nadjezdu po Štěrkoviště – v nezatrolejovaném úseku při odebírání energie z baterií,“ upřesnil tiskový mluvčí DSZO Vojtěch Cekota.

DSZO vypsala v roce 2021 na dodávku nových trolejbusů veřejnou obchodní soutěž. Svou nabídku do ní tehdy podaly dvě firmy. Jako výhodnější byla vyhodnocena nabídka společnosti SOR Libchavy.

Celý tento projekt získal podporu z fondů EU v rámci Integrovaného regionálního operačního programu a jeho Integrovaného plánu rozvoje území Zlín. Schválená dotace dosahuje 85 procent uznatelných nákladů,“ uvedl Jaromír Schneider, který má v DSZO přípravu dotačních projektů na starosti.